Connect with us

رویداد های اخیر

اعلامیه نشست فارمت مسکو: هیچ پیشرفتی در زمینه ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

شرکت کنندگان نشست فارمت مسکو در شهر کازان روسیه در اعلامیه‌ای اظهار تاسف کرده اند که هیچ پیشرفتی در زمینه ایجاد یک حکومت واقعاً فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است که منعکس کننده منافع همه گروه های قومی و سیاسی کشور باشد.

در این اعلامیه که از سوی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، آمده است: «با وجود انتصاب برخی از نمایندگان منفرد از اقوام مختلف افغانستان در اداره کابل، طرف‌ها هیچ گونه تکثر سیاسی در آن مشاهده نکردند.»

آنان از امارت اسلامی خواسته اند تا با نمایندگان گروه‌های سیاسی-قومی، گفتگوی عملی و نتیجه‌محور را با هدف تکمیل روند حل و فصل صلح‌آمیز و ایجاد یک حکومت متوازن، با پایه های وسیع، فراگیر، پاسخگو و مسئول برقرار کنند.

اشتراک کنندگان این نشست همچنین از احترام به حقوق و آزادی های اساسی در افغانستان، از جمله حقوق برابر برای کار، تحصیل و عدالت، بدون تمایز از نظر جنسیت، قومیت و مذهب صحبت نمودند و بر نگرانی خود در مورد محدودیت های اعمال شده برای اشتغال زنان و تحصیل دختران تاکید کردند.

آنان از امارت اسلامی خواستند تا آموزش مدرن را در مکاتب مطابق با ستندردهای بین المللی ترویج دهند.

شرکت کنندگان این نشست همچنین با ابراز نگرانی درمورد «وضعیت دشوار امنیتی» در افغانستان به دلیل «تشدید فعالیت گروه های تروریستی» از جمله داعش یاد کردند. آنان از مقامات کنونی افغانستان بخاطر «مبارزه جدی» شان با داعش قدردانی کردند و از آنها خواستند که در برابر سایر گروه های تروریستی نیز همین کار را انجام دهند.

آنان از مقامات کنونی افغانستان خواستند تا اقدامات مؤثری را برای انهدام، از بین بردن و جلوگیری از استقرار انواع گروه های تروریستی در افغانستان و جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به کانون تروریزم و بی ثباتی و سرایت آن به کشورهای منطقه انجام دهند.

شرکت کنندگان نشست همچنان به گزارش‌ها در مورد کاهش کشت خشخاش در افغانستان به دلیل اقدامات موفق مقامات فعلی افغانستان اشاره نمودند و بر اهمیت تداوم سیاست واقعی و مؤثر مبارزه با مواد مخدر، از جمله در برابر تولید مواد مخدر صنعتی که حکایت از افزایش جدی و خطرناک دارد، تاکید کردند.

بر بنیاد اعلامیه، اکثر شرکت کنندگان نشست گفتند که همکاری با کشورهای فرامنطقه در صورتی ممکن است که ائتلاف غربی تحت رهبری ایالات متحده که جنگ ۲۰ ساله آن سبب بحران موجود در افغانستان شد، مسئولیت بازسازی این کشور را برعهده گیرد، دارایی‌های ملی افغانستان را آزاد و تحریمات یک‌جانبه را بردارد.

آنان همچنان به پیشنهاد ایران مبنی بر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان از طریق ایجاد یک گروه تماس منطقه‌ای برای گفتگو در مورد موضوعات منافع مشترک اشاره کردند.

نشست رایزنی‌های فارمت مسکو درمورد افغانستان روز جمعه در سطح نمایندگان ویژه و مقامات ارشد چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و ازبیکستان برگزار شد. در این نشست سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز حضور داشت. نمایندگان عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه به عنوان مهمانان افتخاری در این مراسم حضور داشتند.

رویداد های اخیر

معاون صدراعظم قزاقستان: میزان دادوستد تجارتی خود را با افغانستان افزایش می‌دهیم

Published

on

(Last Updated On: )

معاون صدراعظم قزاقستان می‌گوید که این کشور می‌خواهد از راه ترکمنستان مبادلات تجارتی خود را با افغانستان افزایش دهد تا میزان دادوستد از یک میلیارد به سه میلیارد دالر در سال برسد.

سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در این زمینه گفته است: «ما در حال کار روی ساخت یک مسیر بدیل هستیم تا از طریق ترکمنستان مبادلات تجارتی را با افغانستان افزایش بدهیم. امیدواری‌ها این است که این مسیر تجارت قزاقستان با افغانستان را از یک میلیارد دالر به سه میلیارد دالر در سال افزایش دهد.»

ژومانگارین افزوده که قزاقستان خواهان افزایش صادرات آرد و گندم به افغانستان است. به تازگی قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لوژستیکی بزرگ در ولایت هرات که می‌تواند ۱۰۰ میلیون تُن نفت را ذخیره کند، با امارت اسلامی به توافق رسیده‌اند.

در همین حال، شماری از آگاهان اقتصادی به این باوراند که افزایش تجارت و ترانزیت افغانستان با کشورهای منطقه می‌تواند بر رُشد اقتصاد کشور تاثیر مستقیم داشته باشد.

عبدالظهور مدبر، آگاه امور اقتصادی گفت: «قزاقستان یکی از کشورهای غنی از نگاه داشتن منابع طبیعی است و همچنان بیشتر متکی به زراعت و کشاورزی است. بنابراین، هرگاه افغانستان روابط درست با قزاقستان داشته باشد، می‌تواند از تجارب آن کشور در امر استخراج معادن و همچنان میکانیزه کردن زراعت استفاده لازم کند.»

گفتنی است که قزاقستان نام امارت اسلامی را از فهرست گروه‌های ممنوعه‌ آن ‌کشور بیرون کرده است و این کار می‌تواند منجر به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجارتی میان دو کشور شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

صدراعظم آلمان: مهاجران جنایت‌کار اخراج‌ می‌شوند

Published

on

(Last Updated On: )

صدراعظم آلمان گفته است که مجرمان حتی اگر از افغانستان یا سوریه آمده باشند، باید از این کشور اخراج شوند. اولوف شولتز این اظهارات را در واکنش به حمله یک‌ شهروند افغان بر تجمع مخالفان اسلام در شهر منهایم آلمان که منجر به کشته‌شدن یک افسر پولیس و زخمی‌شدن ۴ تن دیگر شد، بیان کرده است.

اولوف شولتز امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ جوزا) طی یک‌ سخنرانی در بوندستاگ یا پارلمان آلمان خاطرنشان کرد که مهاجران افغان و‌ سوریه که مرتکب جنایت می‌شوند، باید به کشورشان برگردند.

او افزوده است: «من خشمگین می‌شوم وقتی کسی‌که در اینجا به‌دنبال حفاظت است، مرتکب شدیدترین جنایات می‌شود. این جنایت‌کاران حتا اگر از سوریه یا افغانستان آمده باشند، اخراج خواهند شد.»

وی تأکید کرده است که در آلمان جایی برای «جنایت‌کاران جدی و تهدیدات ترویستی» وجود ندارد.

شولتز تصریح کرد که وزارت داخله آلمان در تلاش است تا امکان اخراج‌ مجرمان و افراد خطرناک به افغانستان و‌ سوریه را فراهم کند.

پیش از این، مقام‌های دیگر آلمان از جمله وزیر امور داخله و وزیر امور خارجه این کشور بر اخراج‌ مهاجران افغان تأکید کرده بودند‌.

Continue Reading

رویداد های اخیر

علاقمندی روز افزون روسیه برای ساختن روابط با امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: )

رییس جمهور روسیه بر ایجاد رابطه‌ی نزدیک میان کابل و مسکو تأکید کرده است. ولادیمیر پوتین، در حاشیهٔ نشست بین‌المللی اقتصادی سنت پیترسبرگ در صحبت با خبرنگاران گفته امارت اسلامی در افغانستان قدرت را به دست دارد و این واقعیت باید درک شود.

او ثبات در افغانستان را برای مسکو مهم دانسته و از امارت اسلامی خواستار ایجاد حکومت فراگیر نیز شده است.

درتازه ترین مورد ولادیمیرپوتین، رییس جمهور روسیه گفته که مسکو می‌خواهد با امارت اسلامی رابطه ایجاد کند. پوتین که در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سنت پیترسبرگ با خبرنگاران صحبت می‌کرد تأکید کرده است که امارت اسلامی در افغانستان قدرت را به دست دارند و باید با این وقعیت کنار آمد.

پوتین می‌گوید: «ما همیشه به این باور بوده ایم که باید با واقعیت‌ کنار بیاییم. طالبان (امارت اسلامی) در افغانستان قدرت را در دست دارند. ما باید با حکومت طالبان (امارت اسلامی) روابط ایجاد کنیم.»

پوتین تصریح کرده است که برای روسیه و ازبکستان ثبات در افغانستان نسبت به فرصت‌های اقتصادی خیلی مهم است و اما او از امارت اسلامی می‌خواهد تا به وعده‌های خود در مورد ایجاد حکومت همه‌شمول عمل کند.

پوتین افزوده است که: «برای ما و ازبکستان امنیت و ثبات در افغانستان نسبت به فرصت‌های اقتصادی خیلی مهم می‌باشد، طالبان (امارت اسلامی) به وعده‌های خود در مورد موضوع  خیلی حساس یعنی ایجاد حکومت همه‌شمول با اشتراک تمام اقوام و گروه‌های سیاسی عمل کنند. موضوعات کلان در سطح شورای امنیت سازمان ملل هم باید بحث و حل گردد.»

در کمتر از دوهفته اخیر مقام‌های دولت روسیه در سطوح مختلف بر گسترش تعامل میان کابل و مسکو تأکید کرده اند. پیشتر، سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه نیز گفته بود که مسکو می‌خواهد نام امارت اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی آن کشور حذف کند. ضمیرکابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان نیز اخیراً گفته که امارت اسلامی دیگر دشمن روسیه پنداشته نمی‌‌شود.

در همین حال امارت اسلامی از گسترش روابط با روسیه استقبال می‌کند و تأکید دارد که افغانستان در چارچوب سیاست متوازن خواستار داشتن روابط نیک با همه کشورها است.

روسیه از سال ۲۰۰۳ به اینسو، امارت اسلامی را درج فهرست گروه‌های ممنوعه در آن کشور کرده است، اما پس از روی کارآمدن دوباره‌ی امارت اسلامی در افغانستان در کمتر از سه سال گذشته رابطه‌ی خوبی با امارت اسلامی بر قرار کرده و افزون بر پذیرش دیپلومات‌های امارت اسلامی همواره در نشست‌های بین‌المللی بر حمایت از حکومت سرپرست افغانستان موقف‌گیری کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!