رویداد های اخیر

اعلام کمک عاجل ملل متحد و چند کشور به زلزله زدگان در غرب افغانستان

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۸, ۱۴۰۲)

ملل متحد و شماری از کشورها کمک‌های عاجل به زلزله‌زدگان در غرب افغانستان را اعلام کرده اند. این زلزله به شدت ۶.۳ درجه ریشتر بیش از ۲۰۰۰ قربانی به جا گذاشته است.

در حالی که تلاش‌های تیم نجات و مردم محل برای بیرون کشیدن مردم از زیر آوارها جریان دارد، ملل متحد و برخی کشورها از فرستادن کمک‌های عاجل به زلزله‌زدگان خبر داده اند.

در این زلزله در روز شنبه تقریباً همه خانه‌ها در ۱۳ قریه ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات به شدت آسیب دیده و یا با خاک یک‌سان شده اند و باشندگان این مناطق بدون سرپناه و امکانات اولیه زندگی به سر می‌برند.

سازمان‌های کمک‌رسان از جامعه بین‌المللی خواستار کمک به آسیب دیدگان شده اند، اما شمار محدودی از کشورها تا حالا به صورت رسمی وعده کمک داده اند.

برخی کشورها مانند دنمارک و ناروی اعلام کرده اند که با شرکای بین‌المللی و سازمان‌های بشردوستانه که در محل فعالیت دارند همکاری می‌کنند.

سازمان امدادی «کی‌یر ایالات متحده امریکا» که زیر مجموعه سازمان «کی‌یر انترنشنل» است، گفته است که این زلزله در زمانی به وقوع پیوسته است که افغانستان با بحران جدی بشری مواجه است و سازمان‌ها با کمبود بودجه برای رسیدگی به نیازمندان مواجه اند.

سازمان خیریه دیدگاه جهان (World Vision) گفته است که وضعیت بدتر از آنچه است که تصور می‌شد و مردم با دستان خالی در تلاش بیرون کشیدن نجات یافتگان از زیر آوارها هستند.

تامیندری دی سلوا، مسئول دفتر افغانستان این سازمان گفت: «مردم نیاز عاجل به خدمات صحی، آب آشامیدنی، مواد غذایی، سرپناه و کمک برای مصون ماندن دارند.»

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد یا اوچا پنج میلیون دالر از صندوق بشردوستانه به أفغانستان را برای رسیدگی به زلزله‌زدگان اختصاص داده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه ملل متحد اعلام کرده است که پول اختصاص داده شده از صندوق بشردوستانه افغانستان بستگی به دریافت کمک‌های اضافی از سوی تمویل‌کنندگان دارد. علاوه بر این، ملل متحد در کنار برنامه بشردوستانه کنونی یک فراخوان جدید برای کمک‌های عاجل می‌دهد.

کشورهای پاکستان، ایران و چین وعده داده اند که مواد غذایی، کمپل، ادویه، خیمه و کمک‌های پولی می‌فرستند.

انور الحق کاکر، صدراعظم حکومت موقت پاکستان گفته است که امارت اسلامی به صورت مشخص خواستار تیم‌های صحی، شفاخانه‌های سیار، خیمه و کمپل شده است. او افزود که همه اقلام درخواستی بعد از ظهر روز دوشنبه فرستاده می‌شوند و کمک‌های بیشتری نیز ارسال خواهد شد.

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران با نشر یک اعلامیه وعده کمک بشردوستانه داده و آمادگی کشور خود به همکاری با مقام‌ها در افغانستان را ابراز داشته است.

شینهوا، خبرگزاری دولتی چین، گزارش داده است که جمعیت هلال احمر این کشور ۲۰۰ هزار دالر به زلزله زدگان کمک می‌کند و این مبلغ به جمعیت هلال احمر افغانستان داده شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل