Connect with us

جهان

افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هر گوشه ی از جهان

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

تقریبا ۴۰ کشور جهان از افزایش دو برابری در آمار روزانه کرونا خود گزارش کرده اند.

این آمار نه تنها در کشورهای مانند امریکا، برازیل و هند که از جمله آسیب دیده ترین کشورها در اثر کرونا اند، افزایش یافته بلکه کشورهای مانند استرالیا، جاپان، هانگ کانگ، بولیویا، سودان، ایتوپیا، بلغاریا، بلجیم، ازبیکستان و اسرایل نیز شاهد افزایش شمار مبتلایان کووید-۱۹ بوده است.

شماری از کشور ها نیز که اقدام به برداشتن فاصله های اجتماعی کرده بودند، نیز در جریان یک ماه شاهد موج دوم کرونا بوده اند.

 تدروس آدهانوم قبریسوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفته است: “به روزهای عادی گذشته بر نخواهیم گشت. همه‌گیری شیوه زندگی مان را تغییر داده است.”

آقای قبریسوس گفته است: “ما از همه میخواهیم متوجه تصمیمات مربوط به مکانهایی که می روند، کاری انجام می دهند و با چه کسانی دیدار میکنند باشند. زیرا این مساله مرگ و زندگی است.”

آمار خبرگزاری رویترز، که از منابع رسمی تهیه شده است، نشان دهنده افزایش مداوم در آمار روزانه در تعداد کشورها طی یک ماه گذشته است.

دست کم هشت کشور سه هفته پیش، ۱۳ کشور دو هفته پیش، ۲۰ کشور هفته گذشته و ۳۷ کشور نیز در هفته جاری افزایش در شمار مبتلایان کرونا داشته اند.

هنوزم از شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا گزارش حقیقی در دست نیست. زیرا گزارش رویترز نیز محدود به کشورهای است که گزارش روزانه منظم ارایه میدهند.

ایالات متحده با بیشترین آمار کرونا در صدر فهرست کشورهای آسیب دیده قرار دارد. هم اکنون شمار مبتلایان کووید-۱۹ در امریکا به ۴۱۷۸۷۳۰ نفر، تعدا جان باختگان به ۱۴۶۴۶۳ تن و شمار بهبود یافتگان نیز به ۱۲۷۹۴۱۴ نفر رسیده است.

 در استرالیا، مقامات پس از یک شیوع تازه، قیود شش هفته ای را وضع و ماسک صورت را برای ساکنان ملبورن دومین شهر بزرگ این کشور را اجباری کردند.

استرالیا و جاپان که این هفته نیز موارد کرونا ثبت کردند، از افزایش مبتلایان در بین جوانان هشدار دادند، که بسیاری از آنها پایان دوره محدودیت های اجتماعی را در کافه ها و مهمانی ها جشن گرفتند.

مسیکو نیز شاهد افزایش آمار در این هفته بوده است. این کشور چهارمین کشور با بیشترین آمار مرگ و میر کرونا در جهان است.

در اروپا ، جایی که فصل تعطیلات تابستانی در حال جابجایی است ، یک رقم جدید روزانه در اسپانیا به احتمال زیاد مانع از بازدید گردشگران از یکی از محبوب ترین مقصد های این قاره می شود.

در خاورمیانه، کشورعمان محدودیت های جدیدی دو هفته ای که از روز شنبه آغاز می شود وعید قربان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، اعمال کرده است.

جهان

گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

یک کارشناس سازمان ملل روز سه‌شنبه (۷ حمل) با ارائه گزارشی به کمیته حقوق بشر این نهاد بین‌المللی، اسرائیل را به نسل‌کشی در جریان حمله به نوار غزه متهم کرده و خواستار اعمال تحریم‌های فوری و تحریم تسلیحاتی این کشور شد.

اسرائیل که در این نشست حضور نداشت اتهام این کارشناس سازمان ملل را رد کرده است.

به گزارش رویترز، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل در مناطق فلسطینی، همزمان با ارائه گزارش خود با عنوان «ساختارشناسی یک نسل کشی»، وظیفه‌اش را تهیه گزارش درباره «بدترین اعمال بشریت» و ارائه نتایج تحقیقاتش ذکر کرد.

گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل، ضمن اشاره به کشته‌شدن هزاران فلسطینی از زمان آغاز حمله اخیر اسرائیل، در بخشی از اظهاراتش گفت: «معتقدم مبانی مستدلی برای این باور وجود دارد که ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینیان به عنوان یک گروه ساکن در غزه تحقق یافته است.»

فرانچسکا آلبانیز خطاب به کمیته حقوق بشر سازمان ملل افزود:‌« از کشورهای عضو خواهش می‌کنم با عمل به تعهداتشان در قالب اعمال تحریم تسلیحاتی و تحریم‌های دیگر علیه اسرائیل، از عدم تکرار این رویداد در آینده اطمینان حاصل کنید.»

هیئت دیپلماتیک اسرائیل اعلام کرده که هدف جنگ این کشور غیرنظامیان فلسطینی نیست، بلکه گروه اسلام‌گرای حماس است.

در پی حمله اعضای حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، بنا بر اعلام اسرائیل، ۱۲۰۰ تن که اغلب ملکی بودند کشته و ۲۵۳ تن هم به گروگان گرفته شدند.

هئیت نمایندگی اسرائیل افزوده که گزارشگر خاص حقوق بشر « به جای یافتن حقیقت تلاش می‌کند با وارونگی وقیح و تحریف‌شده واقعیت، به طرح استدلال‌های ضعیف بپردازد.»

فرانچسکا آلبانیز یکی از چندین کارشناس حقوق بشری مستقلی بشمار می‌رود که از سوی سازمان ملل برای تهیه گزارش و ارائه مشاوره در بحران‌ها و امور خاص ماموریت یافته‌ است و دیدگاه او بازتاب‌دهنده موضع کمیته حقوق بشر سازمان ملل محسوب نمی‌شود.

این نُخستین باری نیست که اسرائیل در جریان حمله اخیر به غزه، به ارتکاب «نسل‌کشی» متهم می‌شود.

به‌تاز گی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا (لولا)، رئیس‌جمهوری برازیل، اسرائیل را به ارتکاب «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها متهم کرد.

پیش از آن هم افریقای جنوبی در شکایتی به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هالند، اسرائیل را به «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها متهم و رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها در غزه را با دوران آپارتاید در این کشور مقایسه کرد.

اسرائیل این اتهام را به شدت رد کرده و در مقابل می‌گوید که گروه شبه نظامی حماس از غیر نظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

Continue Reading

جهان

قطر از قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در مورد آتش بس در غزه استقبال کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۷, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه قطر از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه مبارک رمضان شده، استقبال کرده است.

این وزارت با نشر بیانیه‌ای گفته که قطر امیدوار است که این اقدام گامی به سوی توقف دائمی خصومت‌ها در غزه باشد، «به ویژه با توجه به شرایط فاجعه بار انسانی که غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان از آن رنج می‌برند.»

این بیانیه بر لزوم اجرای قطعنامه به ویژه توقف درگیری‌ها، تسهیل ورود فوری و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق غزه و مشارکت مثبت در مذاکرات جاری تاکید کرده است.

در بیانیه آمده است: «این وزارت ابراز امیدواری می‌کند که رای ۱۴ کشور به این قطعنامه، تغییری اساسی در آگاهی جامعه بین‌المللی از جدی بودن وضعیت غم‌انگیز در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و به‌ویژه نوار غزه ایجاد کند و تلاش‌های بین المللی را برای اعمال راه حل دو دولتی و از سرگیری روند صلح بر اساس قطعنامه‌های بین المللی و ابتکار صلح عربی تقویت کند.»

این وزارت همچنین بر موضع قاطع قطر در حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین از جمله حق آنان برای ایجاد کشور مستقل خود در مرزهای سال ۱۹۶۷ با بیت المقدس شرقی به‌حیث پایتخت آن تاکید کرده است.

قطر نقش کلیدی را در تسهیل و میانجیگری مذاکرات بین حماس و اسراییل در چند ماه گذشته به امید دستیابی به توافقی در مورد آتش بس در غزه و مبادله گروگان‌ها ایفا کرده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن، صدر اعظم قطر یکشنبه در دوحه با مارتین گریفیث، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفتگو کرد تا راه‌های تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را مورد بررسی قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار آتش‌بس فوری میان اسراییل و حماس و همچنین آزادی همه گروگان‌ها شد. امریکا به این قطعنامه رای ممتنع داد.

چهارده عضو دیگر شورا به این قطعنامه رای مثبت دادند. این قطعنامه توسط ۱۰ عضو منتخب این شورا پیشنهاد شده بود.

عمار بن ‌جامع، نماینده الجزایر در سازمان ملل متحد گفته است: «مردم فلسطین رنج‌های زیادی را متحمل شده اند. این حمام خون برای مدت طولانی ادامه داشته است. این وظیفه ماست که قبل از اینکه دیر شود به این حمام خون پایان دهیم.»

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، اظهار کرده است که خودداری امریکا از وتوی این قطعنامه، «عقب‌نشینی آشکار» از موضع قبلی آن است و به جنگ اسراییل و تلاش برای آزادی بیش از ۱۳۰ گروگانی که هنوز در دست حماس هستند، لطمه می‌زند.

اما جان کربی، سخنگوی قصر سفید، به خبرنگاران گفته است: «رای ما نشان‌دهنده تغییر در سیاست ما نیست. هیچ چیزی در مورد سیاست ما تغییر نکرده است.»

اسراییل از زمان حمله هفتم اکتوبر سال گذشته توسط حماس که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شدند، یک تهاجم گسترده را بر غزه راه اندازی کرده است.

از آن زمان تاکنون بیش از ۳۲ هزار و ۲۰۰ فلسطینی، اکثراً زنان و کودکان، در غزه جان باخته و بیش از ۷۴ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

Continue Reading

جهان

تصادم موتر مسابقه در هنگری چهار تماشاچی را کشت و چندین تن دیگر را زخمی کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۶, ۱۴۰۳)

مقام‌های هنگری اعلام کرده اند که یک موتر مسابقه در شمال آن کشور از جاده منحرف شده و با تماشاچیان برخورد کرد. در این حادثه چهار تن جان باخته و هشت تن دیگر زخمی شده اند.

به گزارش رویترز، پولیس هنگری در وب‌سایت خود بیان کرده است که دلیل این تصادف که یکشنبه رخ داد، هنوز مشخص نیست.

اداره خدمات اضطراری به سایت خبری Index.hu گفته است که چندین امبولانس و هلیکوپتر امدادی وارد محل حادثه شدند. برگزارکنندگان مسابقه را متوقف کردند.

Index.hu گزارش داده که یک کودک با جراحات وخیم به شفاخانه منتقل شد، یک نفر دیگر نیز به شدت مجروح و شش نفر دیگر جراحات خفیف را متحمل شده اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!