رویداد های اخیر

افغانستان فردا میزبان نشست منطقه‌ای در مورد روند صلح خواهد بود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

افغانستان فردا میزبان نشست منطقه ای در مورد روند صلح خواهد بود، نشستی که نمایند‌گان ۱۹ کشور به شمول امریکا، چین، پاکستان، روسیه، هند و ایران و سازمان ملل شرکت می‌کنند.

این نشست روز دوشنبه در ارگ ریاست جمهوری و به گونه ی ویدیویی برگزار خواهد شد.

در این نشست ۱۹ کشور به شمول نمایند‌گان ایالات متحده‌ امریکا، روسیه، چین، پاکستان، هند، ایران، قطر، عربستان سعودی و کشورهای همسایه‌ و سازمان ملل شرکت خواهند کرد.

وزارت خارجه شکور کاهش خشونت‌ها، آغاز مذاکرات میان‌افغان‌ها، تبادله‌ی زندانیان و برقراری آتش‌بس بشردوستانه، اجندای کلیدی این نشست می‌خواند.

گران هیواد، سخنگوی این وزارت گفته است: “کشورهای منطقه و شریکان استراتیژیک افغانستان در اجلاس منطقه‌یی به گونه‌ی ویدیوکنفرانس دوشنبه برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.”

نشست دوشنبه مجموع کشورهایی که در افغانستان تضاد منافع دارند را گردآورده تا به گفته‌ی دولت اجماع همه را روی مذاکرات صلح بدست آورد. هرچند بارها دولت اعلام کرد بود که روی روند صلح در منطقه اجماع وجود دارد.

احمد سعیدی، دیپلمات پیشین افغانستان در پاکستان در این مورد گفته است: “دولت افغانستان همیشه میگفت که اجماع منطقه را با خود داریم، در جلسه‌ی فردا با بیست کشور بار دیگر تاکید می‌کنند برای تفاهم منطقوی از بهر صلح و امنیت افغانستان.”

نشست منطقه‌یی با میزبانی کابل با سخنرانی رییس جمهوری آغاز خواهد شد و در پایان، ۱۹ کشور و سازمان ملل، اعلامیه‌ی مشترکی را در باره صلح افغانستان اعلام خواهند کرد.

به روز سه‌شنبه هم کابل میزبان نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، پاکستان و چین، روی مذاکرات صلح است. اما برگزاری این نشست به دور از چشم هند در ماورای مخالفت‌های منطقه‌یی دهلی نو با اسلام‌آباد و بیجینگ، برای روند صلح زیان رسان پنداشته می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل