Connect with us

رویداد های اخیر

امارت اسلامی روی خرید نفت و گاز با روسیه توافق کرده‌ است

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که کابل و مسکو در باره خرید تیل و گاز به توافق رسیده‌اند و به زودی این توافق به امضا خواهد رسید.

نورالدین عزیزی، سرپرست‌ وزیر صنعت و تجارت می‌گوید که بسیاری بانک‌های افغانستان و روسیه در تحریم قرار دارند و انتقال پول از طریق کشور سوم انتقال خواهد یافت.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری به این باور است که کالاهای روسی به ویژه گندم و تیل این کشور نسبت به دیگر کشورها ارزان‌تر است.

به گفته آقای عزیزی، یک مرکز ویژه برای صادرات افغانستان به روسیه ایجاد خواهد شد تا کالاهای افغانی به بازار‌های روسیه فرستاده شود.

آقای عزیزی گفته است: «الحمدالله بحث‌های بسیار مهم و مفیدی با طرف روسی داشتیم. ما این بحث‌ها را گسترش می‌دهیم و روابط اقتصادی را گسترش می‌دهیم و در زمینه خرید نفت و گندم به توافق رسمی خواهیم رسید.»

کارشناسان اقتصادی گفته‌اند که توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی افغانستان با روسیه می تواند بر بازارها و سیستم اقتصادی افغانستان تأثیر مثبت داشته باشد.

شهروندان کشور اما می‌گویند امارت اسلامی از هر راه ممکن قیمت نفت را در بازارهای کشور کنترول کند.

بر بنیاد گفته‌های اتاق تجارت و سرمایه گذاری، در حال حاضر داد وستند تجارتی میان افغانستان و روسیه به دوصد میلیون دالر میرسد و کابل بیشتر مواد غذایی و سوخت را از کشورهای آسیای میانه وارد می‌کند.

رویداد های اخیر

Russia offers help after devastating floods in Afghanistan

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

Maria Zakharova, the official spokesperson of the Russian Ministry of Foreign Affairs, said this week that Russia stands ready to provide assistance to Afghanistan following the devastating floods in a number of northern provinces.

According to a statement issued by Zakharova, Moscow is ready to provide necessary assistance “in case of an appeal from Kabul”.

Heavy rains wreaked havoc on northern provinces, especially Baghlan, leaving over 300 dead and 1,600 injured.

Zakharova also conveyed sincere condolences to the Afghan people. “We sympathize with the relatives and friends of the deceased. We wish a speedy recovery to the affected,” she added.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کار یک پروژه کانال تتسو ناکامورا در ننگرهار تکمیل شده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

کار ساخت یکی از کانال‌ها در ولایت ننگرهار که توسط تتسو ناکامورا، امدادگر جاپانی به پیش برده می‌شد، تکمیل گردیده است.

تتسو ناکامور در اصل شهروند جاپان بود، اما شهروندی افتخاری افغانستان را نیز داشت.

او سال‌ها در ننگرهار کار کرد و تمرکز کار او هم ایجاد کانال‌های آبی بود.

ناکامورا زحماتی زیادی کشید تا پروژه‌های زیر کارش را تکمیل کند اما نتوانست. هرچند با ترور او کار پروژه‌ها موقتاً متوقف شد، اما بعداً پروژه‌ها مورد حمایت جاپان قرار گرفت و کار آنها از سر گرفته شد.

او در مدت کارش در ننگرهار چندین مرکز صحی ساخت و بیش از ۱۶۰۰ پروژه خورد و بزرگ آبیاری، ساخت کانال و فراهم سازی آب صحی را تطبیق کرد.

بزرگترین کار او ایجاد یک کانال از دریای کنر به طول ۲۵ کیلومتر بود و این کانال صدها جریب زمین را آبیاری می‌کند. ساخت پارک‌ تفریحی، حفر چاه‌ها، ایجاد فارم‌های تحقیقاتی و باغها از دیگر دست آورد‌های او محسوب می‌شود.

اجمل ستانکزی، نماینده بنیاد ناکامورا می‌گوید: «داکتر ناکامورا در ولسوالی‌های کامه، شیوه و بهسود ۹ سربند ساخت. هزارها جریب زمین آبیاری شده و میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند. تمام پروژه های پلان شده توسط ناکامورا تکمیل شده است.»

دین محمد، باشنده ولسوالی کوز کنر ننگرهار می‌گوید: «ناکامورا با کارگر مانند کارگر رفتار می‌کرد؛ با ما سنگ می‌برد؛ به ما می‌گفت که مردم هر کشور به کشور خود خدمت می‌کنند و شما هم به افغانستان ویران خدمت کنید.»

در ولسوالی کامه، کار پروژه‌های ناکامورا جریان دارد. یکی از پروژه‌ها ساخت کانال دیگری از دریای کنر است که با آن زمین‌های زیادی آبیاری خواهد شد.

بشیر احمد کامه‌وال، باشنده ولسوالی کامه ننگرهار می‌گوید: «در ولسوالی کامه مشکلات زیادی در زمینه آب وجود داشت؛ خوشبختانه با همکاری ناکامورا زمین‌های زیادی آبیاری شد.»

پس از مرگ ناکامورا حالا موسسه‌ای به نام PMS راه او را دنبال می‌کند و عملاً سرگرم کار برای ساخت کانال‌ها و سربندها است.

به تازگی هم کار ساخت یکی از کانال‌ها در ولسوالی کوت این ولایت تکمیل و به بهره برداری رسیده است. این کانال ۵ کیلومتر طول دارد.

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب می‌گوید: «پروژه‌های زیاد پلان شده دارند و مراقبت آنها از سوی وزارت ما صورت گرفته است… از آنها تشکر می‌کنیم که درد افغان‌ها را حس می‌کنند و به کشور ما کمک می‌کنند.»

تتسو ناکامورا در سال ۲۰۱۹ زمانی که از شهر جلال آباد می‌خواست به سوی محل کارش برود توسط مردان ناشناس هدف تیراندازی قرار گرفت و جان باخت. تا کنون معلوم نشده است که چه کسانی او را ترور کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

یک کارمند موسسه ماین پاکی از اثر انفجار ماین در ارزگان کشته شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

پولیس ارزگان اعلام کرده که یک کارمند موسسه ماین پاکی از اثر انفجار ماین در این ولایت جان باخته است.

حضرت بلال ارزگانی، سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت گفت که این رویداد حوالی ساعت ۱۰ صبح امروز (سه شنبه) در ساحه خرمای شهر ترینکوت، مرکز این ولایت رخ داده است.

وی افزود که در این حادثه یک تن دیگر زخمی شده است.

به گفته ارزگانی، این حادثه در جریان عملیات پاکسازی ساحه از ماین رخ داده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!