رویداد های اخیر

امارت اسلامی کشت کوکنار در افغانستان را منع قرار داد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۴, ۱۴۰۱)

امارت اسلامی افغانستان امروز یک شنبه (۱۴حمل ) در یک فرمان کشت کوکنار را در تمام افغانستان منع قرار داده است.

به اساس فرمان ملا هیبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی افغانستان به تمام مردم خبر داده شده است که از تاریخ صدور این فرمان کشت کوکنار در تمام کشور به گونۀ مطلق منع است و هیچکسی نمی‌تواند برای کشت این بوته تلاش بکند.

در این فرمان آمده است:”اگر خدای نخواسته کسی تخلف بکند کشت او از بین برده می‌شود و با متخلف از روی شریعت اسلامی برخورد صورت می‌گیرد.”

همچنان در این فرمان آمده است که در سراسر کشور استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور مثلا شراب، هیروئین، شیشه، تابلیت که، چرس وغیره، جدأ منع است.

در فرمان گفته شده است که تعمیل این فرمان لازمی است و اگر هر کسی تخلف کند از سوی ادارات عدلی و قضایی تعقیب و مجازات می‌شود.

طبق آمار سازمان ملل، در حال حاضر افغانستان ۸۷ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند که ارزش آن در داخل، بین ۱.۸ تا ۲.۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

سازمان ملل متحد ارزش تولید ناخالص مواد مخدر در افغانستان را در یک سال گذشته بین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون و دو میلیارد و هفت صد میلیون دالر تخمین کرده.

اداره ملل متحد در امور مبارزه با مواد مخدر و جرائم در تازه ترین گزارش خود نوشته که کار و بار مواد مخدر در افغانستان هنوز هم بزرگترین فعالیت اقتصادی غیرقانونی در این کشور می‌باشد.

به اساس ارقام این اداره در سال ۲۰۲۱ در کشت کوکنار در افغانستان در مقایسه با یکسال قبل آن ۲۱ درصد کاهش آمد ولی باز هم در این سال بر تقریباً ۱۷۷ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل