رویداد های اخیر

امارت اسلامی گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز مبنی بر خطرناک بودن افغانستان برای خبرنگاران را رد کرد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۱, ۱۴۰۲)

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی ویتنام، روسیه و افغانستان را خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران معرفی کرده است.

این سازمان می‌افزاید که امارت اسلامی در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲‍۱ خبرنگار را زندانی کرد و سه خبرنگار هنوز در بند اند.

در گزارش این سازمان آمده است که امارت اسلامی از زمان به قدرت رسیدن آن در سال ۲۰۲۱ رسانه های مستقل در افغانستان را سرکوب کرده است.

کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان اما می‌گوید که وضعیت بهتر شده و تنها یک خبرنگار در زندان بسر می‌برد. به گفته مسئولان در این کمیته، عدم دسترسی به اطلاعات هنوز یکی از مشکلات جدی خبرنگاران است.

عبدالقدیم ویار، رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان می‌گوید: «ما مشکلاتی در قسمت عدم موجودیت قانون رسانه‌های همگانی داریم. ما مشکل در قسمت دسترسی به اطلاعات داریم چون تحول بزرگ آمده و طبعاً که مشکلات خودرا می‌داشته باشد. در قسمت بازداشت‌های بدون هماهنگی با وزارت اطلاعات و فرهنگ، مشکلات وجود دارد، ولی در دو سال گذشته فقط یک نفر شهید داشتیم و ۱۳ نفر زخمی.»

امارت اسلامی با رد گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در حال حاضر هیچ تهدیدی متوجه خبرنگاران نیست.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید: «متاسفانه نهادهای که به نام مدافعین خبرنگاران و به عنوان‌های مختلف در غرب ساخته شده اند، آنها بخاطر تبلیغات علیه کشورها برای خود برنامه دارند و از همان روزنه مسایل را بررسی و تحلیل می‌کنند. در افغانستان به هیچ خبرنگاری تهدید متوجه نیست. در افغانستان در سال گذشته به هیچ خبرنگاری زیان و آسیبی نرسیده است. البته توقیف و اقدامات قانونی بوده که آن هم محدود بود و هم حل شده و اکثریت آن مرتبط به کار رسانه‌ای نبوده، بلکه صبغه حقوقی یا جنایی داشته است.»

وی افزود: «متاسفانه همین نهادها در بخش اسرائیل خاموش اند که در یک ماه ۲۰ تا ۳۰ خبرنگار جان خود را از دست دادند و مستقیماً هدف قرار گرفتند.»

این در حالی است که مرکز خبرنگاران افغانستان نیز در گزارش سالانه ‌اش گفته است که در سال ۲۰۲۳ حد اقل ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران در افغانستان صورت گرفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل