اخبار ویژه

امریکا تا بهار سال آینده نیروهایش در افغانستان را به صفر می‌رساند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۵, ۱۳۹۹)

امریکا تا بهار سال آینده میلادی تمامی سربازانش را از افغانستان بیرون می کند.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا در گفتگو با خبرگزاری بریبارت می‌گوید که این مذاکرات به مسیر درست به پیش می رود و واشنگتن تا بهار سال آینده حضور نظامی اش در افغانستان را به صفر می رساند.

به گفته وی هرچند دست هایی اند که نمی خواهند این مذاکرات موفق شود و امریکا بیست سال دیگر در افغانستان درگیر بماند، اما آقای پومپیو از حکومت و طالبان خواسته است که این روند را موفق کنند.

مایک پومپیو گفته است: ” این یک امتیاز مشترک با شما است که در نتیجه‌ تلاش‌های خستگی ناپذیر، سر انجام گفتگوهای میان افغانان در قطر آغاز شد، گفتگوهای که به رهبری و مالکیت افغان‌هاست. ما از شما می‌خواهیم که افغان‌ها را این زمنیه همکاری کنید تا صلح در افغانستان تامین شود”.

در همین حال زلمی خلیلزاد فرستاده امریکا برای صلح افغانستان در سفر به اسلام آباد از نقش پاکستان در شروع مذاکرات میان افغانان قدردانی کرده است.

آقای خلیلزاد پیشتر در گفتگو با رسانه ها گفته بود کسانی هستند که از رسیدن به توافق بر سر فرمول تازه برای حل قضیه افغانستان احساس خطر می‌کنند.

امرالله صالح معان نخست ریاست جمهوری نیز میگوید: “هیچ معامله ای بر سر نظام نخواهد شد. امریکا اطمینان داده است که اگر طالبان از چوکات مذاکرات بیرون شوند، به ضرر شان تمام خواهد شد”.

این درحالی است که انتظار مردم و حکومت از نخستین دور مذاکرات میان افغانان برقراری آتش‌بس است.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان میگوید: “یک نگرانی به افغان‌ها و منطقه است که ما نه به طرف آتش‌بس برویم و نه هم به طرف حرف طالبان.”

اعضای مجلس سنا نیز می گویند که اگر طالبان اراده به ختم جنگ دارند باید با متوقف کردن حملات از خود حسن‌نیت نشان بدهند.

مذاکرات رسمی صلح افغانستان قرار بود به روز دوشنبه آغاز شود، اما این مذاکرات به دلیل آنچه بحث روی کارشیوه و اصول پیشبرد این مذاکرات خوانده شده، به تاخیر افتاده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل