Connect with us

رویداد های اخیر

امریکا: تصمیم کاهش یا افزایش نیروها در افغانستان گرفته نشده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۱۵, ۱۳۹۹)

وزارت دفاع امریکا می‌گوید که تصامیم آینده در مورد شمار سربازان امریکایی در افغانستان وابسته به شرایط بوده و حکومت جدید این کشور تاکنون در این مورد تصمیمی نگرفته است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا، به خبرنگاران گفته که واشنگتن هرچند به راه حل سیاسی برای پایان دادن جنگ در افغانستان به هماهنگی حکومت این کشور تلاش می‌کند، اما وزیر دفاع جدید امریکا هیچ گزینه‌ی را در مورد سربازان خود در افغانستان رد نخواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، در این باره میگوید:”وزیر دفاع جدید تاکنون در مورد کاهش و یا افزایش سربازان خود در افغانستان تصمیمی نگرفته است. ما وضعیت را نظارت می‌کنیم. ما در منطقه گزینه‌های دیگری هم روی دست داریم.”

از سوی هم وزارت خارجه آلمان نیز با نگرانی از روند صلح افغانستان گفته است که طالبان ممکن تا اخیر ماه اپریل میز مذاکره را ترک کنند و دوباره به جنگ رو بیاورند.

هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان، افزوده است که حضور نیروهای خارجی در افغانستان باید وابسته به پیشرفت در مذاکرات صلح باشد.

هایکو ماس در این باره گفت:” خروج سربازان خارجی از افغانستان باید به پیشرفت در مذاکرات صلح مشروط ساخته شود. هنگامی که مذاکرات صلح با موفقیت به پایان رسید، زمان خروج نیروهای خارجی فرا رسیده است.”

بربنیاد توافقنامهٔ امریکا و طالبان سربازان خارجی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند. اما پیشتر دبیرکل ناتو نسبت به بدتر شدن وضعیت در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور نگرانی کرده بود.

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی، در این باره میگوید:” نیروهای افغان نزدیک به صد در صد عملیات های زمینی و هوایی را به تنهای انجام می‌دهند. جامعه جهانی نیز متعهد به ادامه کمک با نیروهای افغان ست.”

اداره تازه امریکا به رهبری جوبایدن نیز گفته  که به دلیل پابند نبودن طالبان به توافق نامه دوحه، روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان را بازنگری می‌کند.

رویداد های اخیر

رئیس اجرایوی پروژه تاپی از پیشرفت‌های اخیر پروژه تاپی ابراز خرسندی کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که سرپرست این وزارت با رئیس اجرایوی پروژه تاپی و سفیر ترکمنستان در کابل، دیدار کرده است.

در این دیدار آقای مراد امانوف، از پیشرفت‌های اخیر پروژه تاپی ابراز خرسندی کرده و در مورد آغاز کار عملی این پروژه در آینده نزدیک صحبت کرده اند.

در همین‌حال شهاب‌الدین دلاور گفته است که  کارهای مقدماتی پروژه‌ی تاپی به سرعت جریان دارد و کار عملی آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

در پایان این دیدار سفیر ترکمنستان با ارائه معلومات در مورد سفر اخیر هیأت افغانستان به آن‌کشور گفته است در آینده نزدیک هیأتی از ترکمنستان به ولایت هرات سفر خواهد کرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تحول: بررسی ماموریت نظامیان بریتانیا در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

افشاگر قضیه جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان ممکن زندانی شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

جانی مرسر، وزیر امور نظامیان سابق بریتانیا که پیش‌تر وقوع جنایات جنگی از سوی سربازان آن کشور در افغانستان را تایید کرده بود با مهلت ده روزه برای اثبات این ادعا مواجه شده و اگر اسامی و اطلاعات لازم را در زمان تعیین‌شده با هيئت تحقیق در میان نگذارد با مجازات حبس مواجه خواهد شد.

روزنامه گاردین گزارش داده که لرد جاستیس هادون کیو، رئیس تحقیقات بخش افغانستان-بریتانیا هشدار داده است که اگر جانی‌مرسر اسامی این منابع را فاش نکند، ممکن است زندانی شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «مرسر ماه گذشته در تحقیقات عمومی بر دست‌داشتن سربازان بریتانیایی در ده‌ها قتل غیرقانونی غیرنظامیان افغان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ اعتراف کرد. به جانی‌مرسر ۱۰ روز مهلت داده شده تا منبع اتهامات سربازان بریتانیایی را که در جنایات جنگی در افغانستان دست داشته‌اند افشا کند، در غیر آن ممکن است با محکومیت زندان مواجه شود.»

بربنیاد این گزارش، وزیر امور نظامیان سابق بریتانیایی در ماه گذشته در تحقیقات عمومی در مورد اتهام‌ها مبنی‌بر دست‌داشتن سربازان بریتانیایی در ده‌ها قتل غیرقانونی غیرنظامیان در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ تایید کرد که تعدادی از سربازان آن کشور مرتکب جنایات جنگی در افغانستان شده‌اند.

آقای مرسر به‌گونه‌ پیهم از افشای اسامی سربازانی که این اتهامات را وارد کردند، امتناع کرده است. او اکنون تا ۵ اپریل فرصت دارد که اسامی شاهدان جنایات جنگی در افغانستان را به بخش تحقیقات اردوی بریتانیا تحویل دهد.

در همین حال، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید، کشورهایی‌ که در طول ۲۰ سال در افغانستان نیرو داشتند، همه طبق برنامه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد هرچند از رسیدگی به موضوع جنایات جنگی در کشور ابراز ناامیدی می‌کند اما در صورت انجام بررسی، این را اقدام بزرگ دانسته و گفته است که جنایاتی که انجام شده باید به‌گونه شفاف بررسی شود.

آقای مجاهد افزوده است: «جنایاتی که انجام شده باید به‌گونه شفاف بررسی شود چون این کار چندتا سرباز نبوده بلکه یک پلان بوده که طرح می‌شده و جنایات را در افغانستان مرتکب می‌شدند.»

نیروهای خاص بریتانیا متهم شده‌اند که در جریان سال‌های ماموریت‌شان در افغانستان چندین غیرنظامی را به قتل رسانده‌اند. پس از واردشدن این اتهامات، وزیر دفاع بریتانیا دستور داد که بخش تحقیقات درباره جنایات جنگی نیروهای خاص آن کشور در افغانستان ایجاد شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!