Connect with us

رویداد های اخیر

امریکا: تصمیم کاهش یا افزایش نیروها در افغانستان گرفته نشده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۱۵, ۱۳۹۹)

وزارت دفاع امریکا می‌گوید که تصامیم آینده در مورد شمار سربازان امریکایی در افغانستان وابسته به شرایط بوده و حکومت جدید این کشور تاکنون در این مورد تصمیمی نگرفته است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا، به خبرنگاران گفته که واشنگتن هرچند به راه حل سیاسی برای پایان دادن جنگ در افغانستان به هماهنگی حکومت این کشور تلاش می‌کند، اما وزیر دفاع جدید امریکا هیچ گزینه‌ی را در مورد سربازان خود در افغانستان رد نخواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، در این باره میگوید:”وزیر دفاع جدید تاکنون در مورد کاهش و یا افزایش سربازان خود در افغانستان تصمیمی نگرفته است. ما وضعیت را نظارت می‌کنیم. ما در منطقه گزینه‌های دیگری هم روی دست داریم.”

از سوی هم وزارت خارجه آلمان نیز با نگرانی از روند صلح افغانستان گفته است که طالبان ممکن تا اخیر ماه اپریل میز مذاکره را ترک کنند و دوباره به جنگ رو بیاورند.

هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان، افزوده است که حضور نیروهای خارجی در افغانستان باید وابسته به پیشرفت در مذاکرات صلح باشد.

هایکو ماس در این باره گفت:” خروج سربازان خارجی از افغانستان باید به پیشرفت در مذاکرات صلح مشروط ساخته شود. هنگامی که مذاکرات صلح با موفقیت به پایان رسید، زمان خروج نیروهای خارجی فرا رسیده است.”

بربنیاد توافقنامهٔ امریکا و طالبان سربازان خارجی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند. اما پیشتر دبیرکل ناتو نسبت به بدتر شدن وضعیت در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور نگرانی کرده بود.

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی، در این باره میگوید:” نیروهای افغان نزدیک به صد در صد عملیات های زمینی و هوایی را به تنهای انجام می‌دهند. جامعه جهانی نیز متعهد به ادامه کمک با نیروهای افغان ست.”

اداره تازه امریکا به رهبری جوبایدن نیز گفته  که به دلیل پابند نبودن طالبان به توافق نامه دوحه، روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان را بازنگری می‌کند.

رویداد های اخیر

صدها نفر از اثر سیلاب‌ها در چهار ولایت افغانستان کشته و زخمی شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۳)

مقام‌ها تایید می‌کنند که از اثر جاری شدن سیلاب‌ها در ولایات بغلان، بدخشان، غور و هرات، صدها نفر کشته و زخمی شده اند.

امارت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که شمار زیادی از منازل مسکونی ویران شده و زیان‌های هنگفت مالی به مردم وارد گردیده است.

در این اعلامیه به وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث، وزارت امور داخله و همچنان مسوولان ولایتی هدایت داده شده که هرچه عاجل برای نجات مردم، بیرون آوردن اجساد و تداوی مجروحان، تمام امکانات خویش را به کار اندازند.

امارت اسلامی همچنان از شهروندان خواسته است تا به آسیب دیدگان سیلاب‌ها کمک نمایند.

در ولایت بغلان، ضیاء الدین، آمر شفاخانه ولسوالی بغلان مرکزی می‌گوید که ۵۲ جسد مشمول ۱۳ زن و ۱۳ کودک از سیلاب‌های شام جمعه به این شفاخانه منتقل شده اند. وی می‌افزاید که ۷۳ تن دیگر در این سیلاب‌ها زخمی شده اند.

در تخار، احمد سیر ساجد، رئیس مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت می‌گوید که در ولسوالی‌های اشکمش، چال و نمک آب این ولایت ۸ نفر جان باخته اند. به گفته وی، سیلاب‌ها افزون بر تلفات انسانی، خسارات هنگفت مالی نیز به مردم وارد کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سیلاب‌‌ها در بغلان جان ۵۰ نفر را گرفت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

هدایت‌الله همدرد، رئیس مبارزه با حوادث طبیعی بغلان می‌گوید که سیلاب‌ها پس از چاشت امروز (جمعه، ۲۱ ثور) در چندین ولسوالی بغلان جان ۵۰ تن را گرفته است.

آقای همدرد افزوده که این آمار ابتدایی است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

این در حالی است که سرازیرشدن سیلاب‌ها همچنان طی دو روز اخیر در ولسوالی‌های چهارسده و مرغاب ولایت غور خسارات هنگفت مالی به ‌جا گذاشته و دو تن مشمول یک طفل و یک مرد کهن‌سال را ناپدید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مقام ایرانی: کار روی اجرای طرح انسداد مرز شرق ایران با افغانستان ادامه دارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

مقام‌های ایرانی می‌گویند که کار روی اجرای طرح انسداد مرز شرق ایران با افغانستان به شدت ادامه دارد. رسانه‌های ایرانی به نقل از قوماندان نیروهای زمینی آن کشور گزارش داده‌اند که کار انسداد مرزها تحت نظر نیروی زمینی در حال انجام است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.

کیومرث حیدری، قوماندان نیروهای زمینی ایران در این مورد گفته است: «بنابر تدابیری که اندیشیده شده، ما مشغول انسداد مرزی هستیم. کار انسداد مرزها تحت نظر نیروی زمینی در حال انجام است. انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.»

با این حال، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که حصارکشی در سرحدات ایران و افغانستان در هماهنگی با دولت افغانستان به پیش خواهد رفت.

حمدالله فطرت گفته است: «جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که در برخی نقاط آسیب‌پذیر تدابیر امنیتی را تقویت کند، این یک اقدام خوب است و در هماهنگی با امارت اسلامی انجام می‌شود.»

گفتنی است که افغانستان و ایران در مجموع بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

به باور آگاهان، ایران به دنبال رفع نگرانی‌های امنیتی خود است و هزینه بزرگی را در روند انسداد مرزی مصرف خواهد کرد اما این دیوار مرزی به نفع هر دو کشور تمام خواهد شد و همچنان قاچاق مواد مخدر و تردد گروه‌های تروریستی حداقل تحت کنترول قرار خواهد گرفت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!