رویداد های اخیر

امریکا در واکنش به مسدود شدن مکاتب نشست‌ها با امارت اسلامی را لغو کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۶, ۱۴۰۱)

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که امریکا در واکنش به مسدود شدن مکاتب دخترانه در افغانستان گفتگو‌ها در باره یافتن راه حل مشکل اقتصادی با مقام‌های امارت اسلامی را لغو کرده است.

این درحالی است که مقام‌های امارت اسلامی افغانستان در مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم تا امر ثانی بستند.

نِد پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به خبرگزاری رویترز گفت که تصمیم امارت اسلامی در بخش آموزش دختران خیلی تاسف آور است.

او گفت:” این تصمیم عقب نشینی امارت اسلامی از تعهد شان به مردم افغانستان و همچنان جامعه بین‌المللی بوده است.”

به گفته‌ای پرایس امریکا سلسله‌ای از تعاملات خود به شمول مذاکرات طرح ریزی شده در دوحه با امارت اسلامی را فسخ اعلام کرد و به آنها روشن ساخت که تصمیم‌شان را نکته‌ای عطف بلقوه در تعامل بین دو طرف می‌داند.

سه منبع آگاه از این موضوع به خبرگزاری رویترز گفت که چندین نشست امروز شنبه و فردا یکشنبه بین نمایندگان امریکا و امارت اسلامی در دوحه طرح ریزی شده بود.

این سه منبع که نخواست نام شان افشا شود گفتند که در برخی از نشست‌ها نمایندگان ملل متحد و بانک جهانی نیز اشتراک می‌کردند.

به گفته‌ این منابع انتظار می‌رفت که در این گفتگوها در باره استقلالیت د افغانستان بانک و چاپ بانکنوت‌های افغانی هم گفتگو شود.

این منابع همچنان گفتند که در این مذاکرات بحث‌ها بر سر مسله صندوق بازسازی افغانستان نیز در نظر بود که در آن صد‌ها میلیون دالر پول آزاد شده افغانستان در بانک جهانی برای کمک‌های بشری به مردم افغانستان به خاطر تبادله و تسهیلات در آنجا نگهداری می‌شد.

این تخصیص برای کمک به سکتور معارف اختصاص یافته است.

این در حالیست که حکومت امارت اسلامی برای دریافت کمک‌های خارجی و آزادی سازی پول‌های منجمد شده بانکی با چالش‌های جدی رو برو است.

از سوی دیگر، کمبود پول نقد در کشور باعث بحران اقتصادی و تورم شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل