جهان

امریکا سازمان‌های اطلاعاتی ایران و روسیه را تحریم کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۲)

وزارت خزانه داری ایالات متحده امریکا پنج‌شنبه شب (۷ثور) تحریم‌هایی مشترکاْ علیه دستگاه امنیتی فدراسیون روسیه و سپاه پاسداران ایران اعمال کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری امریکا این تحریم‌ها به اتهام آنچه که «ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم در کنترل و هدایت دستگیری اتباع امریکایی در خارج از کشور» از سوی واشنگتن خوانده شد، وضع شده است.

وزارت خزانه داری امریکا گفته است که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در لیست تحریم‌های وزارت خارجه امریکا نیز قرار گرفته است و همزمان چهار تن از مقام‌های بلند پایه‌ی سپاه در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفته است.

دولت امریکا مدعی شده است که دو تبعه امریکایی در روسیه و سه تبعه امریکایی در ایران بازداشت شده اند و تحریم‌های امشب در واکنش به این دستگیری ها وضع شده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنج‌شنبه (هفتم ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفت: «اقدامات ما به کسانی که در سرتاسر جهان اقدام به بازداشت نادرست شهروندان امریکایی می‌کنند، هشدار واضح و مستقیم از پیامدهای اعمال شان می‌فرستد.»

در این خبرنامه آمده است که وزارت خارجهٔ امریکا ادارهٔ‌ امنیت فدرال روسیه مکرراً در بازداشت، بازجویی و زندانی کردن نادرست شهروندان امریکایی دخیل بوده است.

بر اساس خبرنامهٔ وزیر خارجهٔ امریکا، بخش استخبارات سپاه پاسداران ایران نیز به خاطر اقدامات مشابه تحریم شده است. در خبرنامه آمده است که وزارت مالیهٔ ایالات متحده چهار مقام ارشد بخش استخبارات سپاه پاسداران را درج فهرست تحریم‌ها کرده است.

یک مقام ارشد امریکایی گفته است که ایالات متحده «نشان می‌دهد که هیچ کسی نمی‌تواند بدون عواقب به چنین اقدامات هولناک که استفاده از انسان به عنوان گروگان یا ابزار چانه زنی است، دست بزند.»

این تحریم‌ها یک ماه پس از آن اعمال می‌شود که ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) ایوان گرشکویچ، خبرنگار امریکایی وال ستریت ژورنال را به ظن جاسوسی برای واشنگتن در شهر یکاترینبورگ روسیه بازداشت کرد.

پال ویلان که یک سرباز سابق امریکایی است در سال ۲۰۱۸ بازداشت و در ماه جون سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد، اما او همواره بر بی گناهی خود تاکید کرده است.

سال گذشته در تبادله زندانیان، روسیه، برتنی گرینر، باسکتبالر مشهور امریکایی را که به اتهام مواد مخدر در روسیه زندانی بود و ایالات متحده، ویکتور بوت، مشهور به ” تاجر مرگ”، قاچاقبر مشهور اسلحه را که در سال ۲۰۲۱ در امریکا به ۲۵ سال زندان محکوم شده بود، از بند رها و تبادله کردند.

کم از کم سه شهروند امریکا از جمله سیامک نمازی، امریکایی-ایرانی‌تبار که از سال ۲۰۱۵ به اتهام جاسوسی بازداشت شده، در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

Trending

خروج از نسخه موبایل