رویداد های اخیر

امریکا مایل است طیاره‌های اردوی سابق افغانستان را به ازبکستان و تاجکستان بدهد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۹, ۱۴۰۱)

روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که امریکا قصد دارد حدود ۵۰ بال طیاره نظامی اردو سابق افغانستان را که پس از سقوط دولت توسط پیلوت‌های افغان به ازبیکستان و تاجکستان انتقال داده شده بودند، به این دو کشور بدهد.

به نقل از این روزنامه واشنگتن در بدل آن خواهان همکاری ضد تروریستی این کشورها است.

به نقل از پولیتیکو، مقامات امریکایی در حال مذاکره با مقامات ازبک و تاجک اند تا در صورت توافق، این دو کشور آسیای میانه، امریکا را در قسمت به دام انداختن و کشتن تروریست‌ها در افغانستان کمک کنند.

این مذاکرات به دلیل حساسیت روسیه در مورد نفوذ امریکا در کشورهای آسیای میانه علنی نشده است.

امارت اسلامی افغانستان که پس از سقوط دولت پیشین، میلیون‌ها دالر تجهیزات و تسلیحات امریکایی را به دست آورده است، از حکومت امریکا خواست که طیاره‌های مذکور را به آنان تحویل دهد؛ درخواستی که از سوی واشنگتن رد شده است.

این طیاره‌های نظامی شامل طیاره‌های سبک جنگی و چرخبال‌ها است که پس از سقوط حکومت افغانستان به ازبکستان و تاجکستان توسط پیلوت‌های افغان برده شدند.

توافق احتمالی امریکا با این دو کشور از افزایش تبادل اطلاعات تا به دست آوردن پایگاه نظامی یا هوایی برای زیر نظر گرفتن گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌شود. مقامات امریکایی در مرحله فعلی گزینه تبادل اطلاعات را بیشتر امکان پذیر می‌دانند.

این در حالی است که وزارت دفاع امارت اسلامی افغانستان بار‌ها خواستار استرداد چرخبال‌های افغانستان از تاجکستان و ازبکستان به این کشور شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل