تجارت

اموال تاجران افغان در بندر کراچی هنوز هم متوقف است

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱, ۱۴۰۲)

مسئولان در اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان می‌گویند که پاکستان هنوز اجازه نداده است تا اموال تجارتی افغانستان از بندر کراچی انتقال یابد.

در سفر اخیری که سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان به پاکستان داشت، مقام‌های پاکستانی تعهد کرده بودند که به زودی روند انتقال این اموال آغاز خواهد شد.

نقیب الله صافی، رئیس اجرایی اتاق مشترک افغانستان و پاکستان می‌گوید: «روز پنجشنبه هفته گذشته وعده سپرده شده بود که اموال متوقف شده تاجران افغان اجازه انتقال می‌یابند اما تا هنوز روند عملی سازی آغاز نگردیده است.»

وزارت صنعت و تجارت اما می‌گوید کار روی طرح انتقال این اموال جریان دارد و به زودی این طرح نهایی و مطابق آن روند انتقال آغاز می‌شود.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید: «ما می‌پذیریم که تا هنوز اجازه آزاد سازی اموال سرمایه گذاران افغان از بندر کراچی داده نشده است. پاکستان تلاش می‌کند روند عملی سازی به زودی آغاز گردد.»

آگاهان اقتصادی اما می‌گویند که امارت اسلامی باید به شکل دایمی مشکلات تجارتی میان دو کشور را حل کند.

شبیر بشیری، آگاه اقتصادی می‌‌گوید: «وزارت صنعت و تجارت باید تلاش هایش را برای آزاد سازی این اموال بیشتر سازد تا پاکستان برای عملی سازی تعهد اش اقدام کند.»

افغانستان و پاکستان با وجودی که چندین قرارداد تجارتی دارند تا دو کشور برای اموال تزانزیتی همدیگر مشکلات خلق نکنند اما به نظر می‌رسد جانب پاکستان به قرارداد ها به گونه کامل عمل نمی‌کند.

حدود چهار هزار کانتینر حامل اموال تجارتی افغانستان از چندین ماه به اینسو در بندر کراچی از سوی پاکستان متوقف شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل