تجارت

امیدواری برای بهبود کار رستورانت‌ها در کابل

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۳, ۱۴۰۰)

با وجود کساد کسب و کار در افغانستان و ترس از سقوط اقتصاد کشور، شماری از صاحبان رستورانت‌‌های کوچک امیدوار اند که وضعیت کار آنان بهبود پیدا کند.

تغیر نظام در افغانستان جنبه‌های زیادی از زندگی عام مردم را تحت تاثیر قرار داده اس؛ این تاثیرات در چند روز اول پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در کابل، قابل مشاهده بود.

اجمل خان، مسوول یکی از رستوارنت‌ها در کابل می گوید: “ما روزانه ۶۰ تا ۷۰ کیلو گوشت می‌فروختیم. اکنون این مقدار به ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم کاهش یافته است. ما نیمی از تجارت خود را از دست داده ایم. هر وقت از کسی می‌پرسیم، می‌گوید پول ندارد – یا پولش در بانک‌ها گیر مانده است. در روزهای اول حکومت جدید هیچ کاروبار وجود نداشت، اما اکنون کمی بهتر شده است.”

بر اساس این گزارش، تغیر نظام کیفیت روی غذا و قیمت غذا در رستورانت‌ها تاثیرات خود را گذاشته است، اما مشتریان از خدمات راضی هستند، با این حال، وضعیت کلی اقتصادی و عدم ثبات به بسیاری از افراد اجازه نمی‌دهد که برای صرف غذا به بیرون بروند.

عبدالرشید، یکی از مشتریان گفت: “هیچ تغییری در قیمت‌ها به میان نیامده است. قیمت‌ها یکسان است و خدمات نیز همینطور. همه چیز مثل قبل است؛ فقط بازار کند شده است. انشالله بهتر شود، من اکنون اغلب نمی‌آیم زیرا اکثر مردم منبع درآمد ثابتی ندارند، بنابراین نمی‌توانند بیرون غذا بخورند و از حضور خانواده و دوستان لذت ببرند.”

از سوی هم مقام‌های دولتی، کارکنان بانک‌ها و کارکنان نهادهای خارجی مشتری اصلی رستورانت‌ها بودند. از زمان روی کار آمدن امارت اسلامی، بسیاری از آنها رفتن به دفاتر خود را متوقف داده اند. با این حال، صاحبان رستورانت‌ها امیدوارند که با بازگشت افراد به شغل خود، وضعیت به حالت عادی بازگردد و بانک‌ها دوباره فعالیت عادی خود را آغاز کنند.

عبدالله، مالک یک رستورانت درشهر کابل می‌گوید:”ما هنوز ۳۰ درصد از مشتریان خود را داریم. جلوی رستورانت ما، بانک‌ها، دفاتر وجود دارد. کارمندان آنها دیگر به اینجا نمی‌آیند. آنها یا در خانه هستند یا کشور را ترک کرده اند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل