Connect with us

رویداد های اخیر

امیدواری هیات حکومت از پیشرفت در گفتگوهای دوحه

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۳۰, ۱۳۹۹)

فاطمه گیلانی عضو هیات مذاکره کننده حکومت میگوید که هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به موفقیت هایی در دوحه رسیده اند که به زودی اعلام خواهد شد.

خانم گیلانی میگوید که نشست های میان گروه های تماس دو طرف هر شب جریان دارد و احتمالا که پیش از نشست ترکیه به یک توافق سیاسی دست یابند.

خانم گیلانی میگوید: “مذاکرات تا نا وقت های هر شب ادامه می یابد و هر دو گروه تماس هر شب با همدیگر نشست برگزار می کنند و به موفقیت های مهم هم رسیده اند که به زودی اعلام خواهد شد. ما ارزو داریم که به یک توافق سیاسی با طالبان پیش از نشست ترکیه دست یابیم.”

در همین حال باور سیاسیون و اعضای گروه مذاکره کننده افغانستان بر این است که در شرایط جاری پشتیبیانی و علاقمندی جهان به ویژه کشورهای منطقه و همسایه، افغانستان را در مسیر رسیدن به صلح دست گیری خواهد کرد. 

زلمی رسول سفیر افغانستان در بریتانیا میگوید: “صلح تحمیلی که خواست و اراده مردم افغانستان در آن در نظر گرفته نشود، یک صلح پایار نخواهد بود و اینگونه صلح بسیار خطرناک خواهد بود. و در مورد طالبان هم باید بر این گروه فشار آورده شود که خشونت ها را کاهش داده و بر آتش توافق کنند.”

از سوی هم سازمان ملل همچنان سرگرم آمادگی ها برای میزبانی و مدیریت نشست ترکیه، که یکی از نشست های مهم برای سرنوشت صلح و جنگ افغانستان گفته شده است. 

ستیفن دجیوریک سخنگوی سازمان ملل متحد میگوید: “ما به مشوره های خود با جریان های مختلف در مورد آغاز کار نماینده تازه ما و شرکت سازمان ملل ادامه می دهیم.”

نشست مسکو هم برای زمینه سازی نشست ترکیه برگزارش شده بود؛ به تازگی زلمی خلیلزاد از رهبران افغانستان و طالبان خواسته که برای شرکت در نشست ترکیه آماده شوند.

رویداد های اخیر

تحول: تاکید ایران بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۶, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

کار ساخت آخرین بخش پروژه خط آهن خواف – هرات آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۶, ۱۴۰۳)

کار ساخت فاز دوم قطعه چهارم پروژه خط آهن خواف – هرات که افغانستان را به ایران وصل می‌کند، افتتاح شده است.

این بخش حدود ۴۷ کیلومتر طول دارد که هزینه مجموع آن ۵۳ میلیون دالر می‌باشد و قرار است تا کمتر از دو سال این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شود.

شرکت سهامی گاما و دو شرکت از ترکیه و روسیه مشترکاً در این پروژه کار می‌کنند.

مسوولان خط آهن کشدر می‌گویند که این آخرین قسمت پروژه خط آهن خواف – هرات است که از ساحه رباط پریان ولسوالی زنده جان هرات آغاز و تا میدان هوایی بین المللی خواجه عبدالله انصاری و شهرک صنعتی هرات می‌رسد.

با تکمیل این فاز، پروژه اتصال منطقه‌ای هرات به راه‌آهن ایران و بنادر این کشور تکمیل خواهد شد که با آن زمینه افزایش سطح انتقال اموال تجارتی بین آسیای مرکزی و جنوبی فراهم می‌شود.

کار ساخت خط آهن هرات- خواف از خاک ایران تا منطقه روزنک هرات تکمیل شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قمی: اگر می‌خواهیم به شرایط بُن بازنگردیم در افغانستان باید حکومت همه شمول روی کار آید

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۶, ۱۴۰۳)

نماینده خاص ایران برای افغانستان گفته که افغانستان متعلق به همه افغان‌ها است و باید حکومتی متشکل از نمایندگان همه اقوام در این کشور روی کار بیاید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن کاظمی قمی در اجتماع مهاجران افغان در قم اظهار کرده که در افغانستان واقعیتی شکل گرفته که همه واقعیت نیست.

او تصریح کرد: «ما به صراحت گفته‌ایم افغانستان برای همه افغانستانی‌هاست و اگر می‌خواهیم به شرایط بُن بازنگردیم باید به این مساله توجه کنیم.»

قمی تاکید کرد که ایران ضمن تعامل با امارت اسلامی، مشورت‌های خود را نیز به حاکمان جدید افغانستان می‌دهد.

وی افزود: «دولتِ متشکل از افراد صالح از تمامِ قومیت‌ها می‌تواند رمز ثبات سیاسی و شروع سازندگی در افغانستان باشد که جمهوری اسلامی همین سیاست را در پیش دارد.»

نماینده خاص ایران برای افغانستان همچنان با اشاره به داعش، امریکا را به تداوم سیاست‌های مداخله گرانه و بی ثبات کننده در افغانستان متهم کرد و گفت : «امروز امریکایی‌ها بیش از دیروز در افغانستان خباثت می‌کنند.»

قمی تصریح کرد که هزینه سیاست‌های مداخله‌جویانه امریکا در منطقه را مردم افغانستان می‌پردازند.

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که حکومت کنونی همه شمول است و نمایندگان همه اقوام در آن حضور دارند.

در دسمبر سال ۲۰۰۱، یک کنفرانس بین المللی در باره افغانستان در شهر بن آلمان به هدف ایجاد حکومت جدید در پی تهاجم امریکا برگزار شده بود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!