رویداد های اخیر

امیدواری هیات حکومت از پیشرفت در گفتگوهای دوحه

Published

on

(Last Updated On: حوت ۳۰, ۱۳۹۹)

فاطمه گیلانی عضو هیات مذاکره کننده حکومت میگوید که هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به موفقیت هایی در دوحه رسیده اند که به زودی اعلام خواهد شد.

خانم گیلانی میگوید که نشست های میان گروه های تماس دو طرف هر شب جریان دارد و احتمالا که پیش از نشست ترکیه به یک توافق سیاسی دست یابند.

خانم گیلانی میگوید: “مذاکرات تا نا وقت های هر شب ادامه می یابد و هر دو گروه تماس هر شب با همدیگر نشست برگزار می کنند و به موفقیت های مهم هم رسیده اند که به زودی اعلام خواهد شد. ما ارزو داریم که به یک توافق سیاسی با طالبان پیش از نشست ترکیه دست یابیم.”

در همین حال باور سیاسیون و اعضای گروه مذاکره کننده افغانستان بر این است که در شرایط جاری پشتیبیانی و علاقمندی جهان به ویژه کشورهای منطقه و همسایه، افغانستان را در مسیر رسیدن به صلح دست گیری خواهد کرد. 

زلمی رسول سفیر افغانستان در بریتانیا میگوید: “صلح تحمیلی که خواست و اراده مردم افغانستان در آن در نظر گرفته نشود، یک صلح پایار نخواهد بود و اینگونه صلح بسیار خطرناک خواهد بود. و در مورد طالبان هم باید بر این گروه فشار آورده شود که خشونت ها را کاهش داده و بر آتش توافق کنند.”

از سوی هم سازمان ملل همچنان سرگرم آمادگی ها برای میزبانی و مدیریت نشست ترکیه، که یکی از نشست های مهم برای سرنوشت صلح و جنگ افغانستان گفته شده است. 

ستیفن دجیوریک سخنگوی سازمان ملل متحد میگوید: “ما به مشوره های خود با جریان های مختلف در مورد آغاز کار نماینده تازه ما و شرکت سازمان ملل ادامه می دهیم.”

نشست مسکو هم برای زمینه سازی نشست ترکیه برگزارش شده بود؛ به تازگی زلمی خلیلزاد از رهبران افغانستان و طالبان خواسته که برای شرکت در نشست ترکیه آماده شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل