خبرهای تازه

انتخابات آینده افغانستان با استفاده از تکنالوژی برگزار خواهد شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس دبیر خانه کمیسیون مستقل انتخابات میگوید: انتخابات آینده مجلس نمایندگان و شورا های ولسوالی با استفاده از تکنالوژی برگزار خواهد شد.

ماه هاست که کمیسیون مستقل انتخابات با حکومت و کمک کنندگان جهانی شان روی شیوه برگزار انتخابات پیشرو کار میکنند. هرچند برای نهایی سازی شیوه برگزاری انتخابات تصمیم نهایی گرفته نشده است، اما اینکه با تکنالوژی برگزار شود تصمیم  کمیسیون نهایی است.

امام محمد وریماچ، رییس دبیر خانه کمیسیون مستقل انتخابات میگوید ، “از تکنالوژی باید استفاده شود.  ترتیب لیست رای دهندگان  و شناساسی رای دهندگان شامل است، رای دهی و شمارش آرا هنوز مورد بحث است و بعد موضوع تخنیکی و مالی است”.

نهاد های ناظر بر روند انتخابات برگزاری انتخابات با شیوه الکترونیک را گره خورده با منافع چهره های کلیدی حکومت میداند.

جان داد سپین غر، رییس دیدبان انتخابات افغانستان میگوید: ” مشکل اصلی حکومت است اگر افراد که در راس قدرت اند بخواهند به شیوه الکترونیک برگزار میکند ورنه نخواهند کرد”.

دو سد راه انتخابات پیشرو را با چالش روبرو خواهد کرد نخست تامین امنیت در بخش های که صندوق رای دهی گذاشته می شود و دوم نیز فراهم کردن 210 میلیون دالر برای برگزاری انتخابات.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان میگوید: ” مشکل  امنیت است اگر در سال های گذشته قوت های بین المللی بود که حالی نیست بخش های را امنیت میگرفتن یا در قسمت ترانسپورت انتقالات زیادی انجام می شد”.

به تازگی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که کشور های حوزه اروپایی ، آمریکا و برخی از کشور های همپیمان افغانستان حاضر به تمویل بودجه انتخابات شده اند.

گزارشگر: احمد فرشاد صالح

Trending

خروج از نسخه موبایل