جهان

انتقاد تند عمران خان به منتقدان موضع پاکستان در خصوص حمله روسیه

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۶, ۱۴۰۰)

نخست‌وزیر پاکستان با انتقاد تند از سفرای غربی مستقر در اسلام‌آباد که چند روز پیش خواستار محکومیت اقدامات روسیه در اوکراین از سوی پاکستان شده بودند، از آنها پرسید: فکر می‌کنید پاکستان برده شماست؟

به نقل از خبرگزاری رویترز، روسای ۲۲ هیات نمایندگی دیپلماتیک مستقر در پاکستان از جمله هیات‌های دیپلماتیک کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تاریخ اول مارچ نامه مشترکی را منتشر کردند و در این نامه از پاکستان خواستند از قطعنامه مطرح شده در مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین حمایت کند.

انتشار علنی این نامه یک اقدام نادر بود.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در سخنرانی در یک گردهمایی سیاسی خطاب به این سفرا گفت:” شما در مورد ما چه فکری می‌کنید؟ آیا ما برده شما هستیم و هر چه که شما بگویید ما انجام می‌دهیم؟”

این در حالی است که در رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل پاکستان که متحد سنتی کشورهای غربی است، رای ممتنع داد، در حالی که کلیت مجمع عمومی سازمان ملل روسیه را از بابت حمله به اوکراین شدیدا نکوهش کرد.

عمران خان با اشاره به اینکه هند رقیب سرسخت پاکستان نیز در این رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل رای ممتنع داد، تاکید کرد:”می‌خواهم از سفرای اتحادیه اروپا بپرسم آیا شما چنین نامه‌ای را به هند هم نوشتید؟”

عمران خان همچنین گفت که کشورهای اروپایی، هند را به خاطر اقداماتش در کشمیر، منطقه‌ای کوهستانی که پاکستان و هند بر سر آن تاکنون دو جنگ داشته‌اند، مورد انتقاد قرار نداده‌اند.

او بیان کرد، پاکستان از این بابت رنج دید که از ائتلاف غربی ناتو در افغانستان حمایت کرد، اما به جای تشکر با انتقاد مواجه شد.

عمران خان و دولتش پس از آن مورد توجه قرار گرفتند که او که در اواخر فبروری همزمان با تشدید نگرانی‌ها در آن زمان از بابت وقوع حمله به اوکراین، سفرش به مسکو را اجرایی کرده و چند ساعت بعد از دستور ولادیمیر پوتین به ورود سربازان کشورش به اوکراین با این رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

عمران خان گفت:”ما با روسیه دوست هستیم و با امریکا نیز دوست هستیم، با چین و اروپا دوست هستیم، ما در هیچ کمپی نیستیم. پاکستان “بی‌طرف” باقی خواهد ماند و با کسانی که برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش می‌کنند، همکاری خواهد کرد.”

روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت، اینکه سفرای کشورهای دیگر بیایند در اقدامی نظیر انتشار یک نامه علنی درخواست‌هایشان را مطرح کنند “عرف معمول دیپلماتیک” نیست و “ما این را تصریح کرده‌ایم.”

Trending

خروج از نسخه موبایل