رویداد های اخیر

انتقاد داکترعبدالله از موضع‌گیری سرسختانه طالبان درگفتگوهای صلح

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۴, ۱۳۹۹)

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی روز پنج شنبه (۲۳دلو) در مراسم گشایش کمیسیون احزاب و جریان‌های سیاسی شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که طالبان نسبت به صلح موضع سرسختانه دارد.

وی که دراین مراسم سخن می‌زد، همچنان در مورد بن بست مذاکرات صلح ابراز امیدواری کرد که این بن‌بست موقتی باشد.

او گفت: “در همین موقع حرکت طالبان یک موقف بسیار سرسختانه گرفته‌اند و کمک نمی‌کند به پیشرفت کار و او این است که بندی‌ها رها شوند، خارجی‌ها خارج شوند، از لیست هم خارج شوند و بعد یکی دو شرط دیگر هم دارند تا این که آتش‌بس کنند.”

آقای عبدالله با اشاره به خواست‌های طالبان برای رهایی زندانیان این گروه، بیرون شدن نام‌های رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل و پیش شرط‌های دیگر طالبان، گفت تا هنگامی که روی آتش‌بس توافق نشود، تمکین به این کارها ممد روند صلح نخواهد بود.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی تأکید کرد که ایالات متحده امریکا توافق صلح دوحه را زیر بررسی دارد و این‌که طالبان خشونت‌ها را کاهش نداده‌اند گفت: “یک اساس موافقت‌نامه کاهش خشونت‌ها است، آیا شده؟ قطعا که نشده‌است.”

این در حالی است که سه هفته می‌شود که هیئت‌های مذاکره کننده دو طرف در دوحه، هیچ نشستی برگزار نکرده‌اند.

اسدالله سعادتی، معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی گفت: “اقشار مخلتف از جمله احزاب سیاسی که نقش بسیار مهم دارند، می‌خواهیم که شامل این پروسه بسازیم.”

سید حامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی نیز افزود: “خوب خواهد بود که در این کمیسیون‌ها از احزاب نماینده داشته باشند و در تمامی کمیسیون‌های دیگر تقسیم شوند.”

همزمان به بن‌بست مذاکرات صلح دوحه، کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی نیز در ۳۳ روز گذشته نشستی نداشته‌است.

تاکنون تشکیلات شورای عالی مصالحه ملی نیز تکمیل نشده‌است. به‌همین ترتیب رهنمود مذاکرات صلح را که یک ماه پیش این کمیته نهایی کرد با مردم شریک نساخته است.

درهمین حال، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه می‌گوید که نماینده‌گان و سفیران بیش از سی کشور جهان از طالبان می‌خواهد که مذاکرات صلح در دوحه را از سر بگیرند.

آقای اتمر که نشست نماینده‌گان بیش از ۳۰ کشور جهان سخن میزد گفته است که جامعه جهانی باید میکانیزم‌های حقوقی جهان را برای وادار کردن طالبان به عملی‌شدن توافق‌نامه امریکا با این گروه بازنگری کند.

آقای اتمر دراین باره می گوید که :” همه همکاران بین‌المللی ما امروز یکبار دیگر تأکید کردند که طالبان باید مجدداً به روند گفت‌وگوهای صلح بروند و گفت‌وگوها را از سر آغاز کنند و اگر خواسته باشند که جامعه جهانی باور داشته باشد به روند صلح باید تعهدات شان را در موافق‌نامه دوحه عملی کنند.”

وزیر امور خارجه گفت که حکومت تازه امریکا توافق‌نامه امریکا با طالبان را بازنگری می‌کند و ایالات متحده و افغانستان روی برنامه مشترکی دربارۀ روند صلح کشور کار می‌کنند.

آقای اتمر افزود که خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان وابسته به اوضاع کشور و عملی شدن تعهدات طالبان در توافق‌نامه امریکا و طالبان است.

Trending

خروج از نسخه موبایل