اخبار ساحوی

انتقاد والی فاریاب از روند کار ساخت بند المار

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مقام های محلی در ولایت فاریاب، پروژه کار بند المار را، یک پروژه ناکام میخوانند.

محمد الله بتاش والی فاریاب حین بازدید از جریان کار این بند میگوید، شرکت های قرارداد کننده، در کار ساخت این بند، سهل انگاری و غفلت کرده اند.

آقای بتاش گفت ، باید برای نهادهای محلی در اجرای پروژه های انکشافی بزرگ تر صلاحیت داده شود تا نظارت جدی از روند تطبیق آن صورت گیرد.

به گفته او، عدم صلاحیت نهادهای محلی باعث شده تا تطبیق سیزده پروژه بزرگ به شمول بند المار در این ولایت از سال ها بدینسو به تعویق افتند.

آقای بتاش گفت: ” نه تنها بند المار بلکه ما پروژه های مهم و بزرگ در سطح فاریاب داریم که در حدود سیزده پروژه است.  کار آنها چهارسال قبل و پنج سال قبل آغاز شده ولی نیمه تمام گذاشته و شرکت ها نیز حضور ندارند و با شرکت های قرار داد شده که هیچ آدرس از خود ندارند.  این قرار دادها در مرکز صورت گرفته و برای ما طی یک مکتوب دو سطر خبر داده شده و بس”.

ریاست آبیاری ولایت فاریاب نیز می گوید، میعاد ساخت و بهره برداری پروژه بند المار سه سال بود و حالا  که از آغاز کار آن دو سال میگذرد، تنها شش درصد به پیش رفته است.

بند المار از جمله بندهای متوسط ملی افغانستان می باشد که حدود 52 میلیون دالر بودجه برای ساخت آن اختصاص داده شده است.

کارساخت این بند به یک شرکت تاجکی بنام تادیس و یک شرکت افغان بنام زدران واگذار شده است.

رحمت الله ذبیح الله اوف نماینده شرکت تاجیکی تادیس می گوید، ساختمان و برخی تاسیسات کاری برای کارکنان فنی تاجکی که باید از سوی شرکت افغانی ساخته می شدند، تاکنون تکمیل نشده و این مسئله، بخشی از روند کار را با کندی مواجه ساخته است.

اما حیات الله نوابی رییس اجرایی شرکت افغانی زدران اظهارات رییس شرکت تاجکی را بی بنیاد میخواند ومی گوید مشکل اساسی در طرح ساختمانی بند و نیز نا امنی در منطقه است که با حل شدن این مشکل، کار ساخت، به سرعت به پیش خواهد رفت.

مقام های محلی نا امنی در این منطقه را رد کرده و می گویند مشکل اساسی در قرارداد میان شرکت های تطبیق کننده می باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل