رویداد های اخیر

انفجار مین در میدان وردک جان ۵ کودک را گرفت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۲)

رییس صحت عامه ولایت میدان وردک می‌گوید که بر اثر انفجار مین‌های زمینی و مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ‌های گذشته در روستای دشت توپ ولسوالی سیدآباد میدان ‌وردک دست‌کم ۵ کودک کشته شدند.

محمد زیرک زیرک گفته است: «این انفجار روز جمعه ساعت ٠٣:٠٠ بعد از ظهر زمانی رخ داد که کودکان مشغول بازی بودند. دو کودک در نتیجه این انفجار زخمی شده‌اند. همه قربانیان کمتر از ۱۲ سال سن داشتند.»

طی روزهای گذشته چندین رویداد در ولایات مختلف از جمله غزنی، میدان وردک و قندهار رخ داده که در آن چندین کودک کشته و چند تن دیگر زخمی شده‌اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اخیراً اعلام کرده است: «افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین غلظت مین‌های زمینی را در جهان دارد و هر ماه چندین نفر از جمله کودکان را می‌کشد.»

براساس آمار این نهاد، بیش از ۱۹ میلیون مین تاکنون پاکسازی شده است. بیش از ۴ هزار ۱۵۰ خطر شناسایی شده باقی مانده است که تهدیدی مرگبار برای مردم به ‌ویژه کودکان است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در این زمینه تاکید کرده است: «دست‌کم هزار نفر در پی انفجار مین‌ طی سال ۲۰۲۲ در افغانستان، کشته و زخمی شده‌اند که از این میان ۹۷ درصد قربانیان، غیرنظامیان بوده‌اند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل