اخبار ساحوی

اگر حکومت کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را ایجاد نکند انتخابات در کشور با چالش بزرگ روبه رو خواهد شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اگر حکومت کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را به زودی ایجاد نکند و زمان برگذاری انتخابات پارلمانی را مشخص نسازد، انتخابات در کشور با چالش بزرگی روبه رو خواهد شد.

شبکه نهاد های جامه مدنی یا اکسین دراین باره طرح پیشنهادی را به حکومت وحدت ملی ارائه کرده است.در این طرح از حکومت خواسته شده که برای ازمیان برداشتن چالش های موجود انتخاباتی گام های عملی بردارد.

درهمین حال معاون دوم رئیس جمهور می گوید، که حکومت برای آوردن اصلاحات بنیادی در کمیسیون های انتخاباتی مصمم است و کار روی بودجه و چالش های دیگر انتخاباتی به گونه جدی ادامه دارد.

نهاد ائتلاف بیش از یک صدو پنجاه نهاد مدنی یا اکسین از حکومت می خواهد که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را هر چه زودتر ایجاد کند تا چالش های موجود انتخاباتی درکشور ازمیان برداشته شود.

اعضای این نهاد می گویند که حکومت وحدت ملی باید به تعهدات اش پا بند باشد و به بی باوری های مردم نسبت به کمیسیون های انتخاباتی پایان دهد.

جانداد سپین غر رئیس دوره یی شبکه اکسین:

{ اگر اصلاحات انتخاباتی به میان نیاید، امید واری مردم برای دوام دیموکراسی درکشور کاهش خواهد یافت.کمیسیون اصلاحات انتخاباتی هر چه زودتر ایجاد شود و تاریخ انتخابات آینده از راه اصولی و قانونی باید مشخص شود}

کلپ محمد نعیم ایوب زاده رئیس بیناد انتخابات شفاف افغانستان:

{اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی موثریت خاص خود را دارد ، اما مشخص شود که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی چه زمانی ایجاد خواهد شد و اصلاحات به میان خواهد آمد. تا هنگامی که زمان آن مشخص نشود دشوار خواهد بود که تعیین زمان برگذاری انتخابات پیش رو مشخص شود و برای ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی جدول زمانی مشخص شود تا ما شاهد انتخابات شفاف در کشور باشیم}

درهمین حال معاون دوم رئیس جمهور تاکید بر اصلاحات بینادی در کمیسیون های انتخاباتی دارد. وی می گوید برای برگذاری انتخابات پارلمانی برنامه های خوبی سنجیده شده است.

کلپ محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور

{ اصلاح قوانین انتخاباتی یک عنصر مهم است و رهبری دولت برای هر گونه اصلاحات انتخاباتی آماده گی کامل دارد.

باید به صراحت بگویم که درباره شایعات عدم اصلاحات ازسوی رئیس جمهور و رئیس اجرائیه بی بنیاد است ، حکومت مصروف بودجه انتخابات است و موضوع امنیت در دیگر موضوعاتی که دربرگزاری انتخابات مهم پنداشته میشود در برنامه های کاری حکومت قرار دارد}

 

کلپ محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی:

{ اراده در حکومت وجود دارد که اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی را به میان آورد و نظر رئیس جمهور و رئیس اجرائیه است که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را ایجاد کنند. دراین راستا اصلاحات بنیادی به میان خواهد آمد و در قوانین انتخاباتی و کمیسیون های انتخاباتی به صورت همه جانبه اصلاحات به میان خواهد آمد}

گزینش افراد بیطرف، متخصص و با تجربه در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی برای حل چالش های انتخاباتی شامل طرح پیشنهادی اکسین به حکومت است. به باور مسئولان این نهاد با در نظرداشت این موارد انتخابات پیشرو شفاف برگزار خواهد شد و بی باوری مردم نسبت به کمیسیون های انتخاباتی کاهش خواهد یافت.

گزارش رفیع صدیقی

Trending

خروج از نسخه موبایل