رویداد های اخیر

ایران سند اقامت یک میلیون مهاجر افغان را تمدید کرد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۲, ۱۴۰۱)

وزارت داخله ایران می‌گوید که سند اقامت بیش از یک میلیون شهروندان افغانستان در این کشور تمدید شده است.

صادق رضا دوست، مدیر اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران گفته است که همه اتباعی که پس از تحولات سال گذشتۀ افغانستان به ایران آمده‌اند و یا در سال‌های گذشته اوراقی در اختیار شان قرار داده شده است، نگران نباشند چون برگه‌های آنان پس از این تاریخ ممکن است تمدید شود و هم‌چنان شرایط برای بازگشت آنان به افغانستان تاکنون فراهم نشده است.

آقای دوست گفته است: «سند اقامت بیش از یک میلیون شهروندان افغانستان تمدید شده است. شهروندان افغان نگران نباشند، زیرا برگه‌های آنان پس از این تاریخ ممکن است تمدید شود و هم‌چنان شرایط برای بازگشت آنان به افغانستان تاکنون فراهم نشده است. برای کسانی که مشغول فعالیت و کار در این کشور اند کارت اقامت ویژه نیز صادر می‌شود.»

در همین حال، مسوولان وزارت مهاجرین وعودت‌کننده‌گان می‌گویند که در حال حاضر بیش از سه میلیون مهاجر افغان در ایران هستند و تنها یک میلیون آنان سند اقامت دارند؛ از این رو، آنان تلاش می‌کنند تا افغان‌های فاقد سند هم داری مدرک قانونی شوند.

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنند‌ه‌گان در این مورد گفت: «در کشور ایران تقریباً سه میلیون مهاجر داریم که از این میان دو میلیون آنان تاهنوز سند اقامت ندارند.»

وی افزود: «وزارت مهاجرین تلاش کرده که از سوی کشور ایران به آنان سند اقامت داده شود و از تمام حقوقی که مطابق قوانین بین‌الملل برای مهاجرین است، برخوردار شوند.»

ازسویی هم، آگاهان می‌گویند مهاجرین افغان که در کشورهای همسایه به‌سر می‌برند با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

این در حالی است که چندی پیش یک نشست چهار جانبه میان نماینده‌گان ایران، پاکستان، افغانستان و سازمان جهانی مهاجرت در ایران برگزار شد تا آنان بتوانند به مشکلات مهاجران رسیده‌گی درست کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل