اخبار ساحوی

بارک اوباما: امریکا بر تلاش هایش در مبارزه هراس افگنی و آوردن ثبات در افغانستان ادامه خواهد داد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

باراک اوباما رییس جمهوری امریکا میگوید: اگر حکومت افغانستان سند امنیتی را امضا نکند، امریکا بر حفظ دستاورد های اش در افغانستان تلاش خواهد کرد.

این مقام نخست امریکا امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن را به نفع افغان ها و امریکا دانسته گفته است که اگر حکومت افغانستان سند امنیتی را امضا نکند، امریکا بر در تلاش هایش برای حفظ دستاورد های دوازده ساله ادامه خواهد داد.

آقای اوباما در گفتگو با روز نامه آسوشیتد پرس یاد آور شده است “تا اندازه ی وقت برای گفتگو در مورد سند امنیتی در اختیار داریم”.

بارک اوباما رییس جمهوری امریکا: “من فکر میکنم که توافقنامه امنیتی به نفع افغانها و ایالات متحده است، زیرا ما در یک موقعیتی هستیم که باید به کمک با نظامیان آنها ادامه دهیم تا امنیت در کشور شانرا، تحکیم بخشند. ترجیح من این است که نیروهای افغان بتوانند به تنهایی امنیت کشور شانرا تامین کنند و ما شاهد برگشت القاعده یا سازمان  های تروریستی دیگر به خاک افغانستان نباشیم. آنها در جهت رسیدن به آن جایگاه روان اند. تا کنون نیروهای افغان کاملا به آنجا نرسیده اند”.

رییس جمهوری امریکا بار دیگر تاکید کرده که اگر دولت افغانستان بخواهد، امریکا یک ماموریت آموزشی و مشورت دهی را به بررسی خواهد گرفت.

آقای اوباما در این مورد گفته است:” ما می خواهیم به عملیات های رزمی در افغانستان در پایان سال 2014 پایان دهیم. من گفته ام که اگر در واقع، دولت افغانستان علاقه مند و مایل به همکاری به یک شیوه تشریک مساعی با ما است، که از سربازان ما و دیگر شرکای ائتلاف ما را محافظت کند، ما یک ماموریت آموزشی و مشورت دهی را به ارزیابی می گیریم که به فراتر از 2014 امتداد خواهد یافت”.

قصر نشینان کاخ سفید امریکا همواره برای امضای این سند عجله دارند اما، حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان میگوید: “تا زمانی که در سند توافقنامه امنیتی منافع افغانستان در نظر گرفته نشود این سند را امضا نخواهد کرد”.

همزمان با این وزارت خارجه افغانستان نیز خواستار امضای توافقنامه امنیتی با امریکا است اما، این مقام ها نیز تاکید میکنند که باید خواست های افغان ها پذیرفته شود.

توافقنامه امنیتی! طرحی که از دو سال بدینسو به بستر چانه زنی های مقامات افغان و امریکایی بدل شده.

با این حال قرار است نیرو های امریکایی تا پایان 2014 میلادی از افغانستان بیرون شوند: اینکه این نیرو های پس از 2014 به اساس کدام سند ماموریت شان را ادامه خواهند داد باید در انتظار زمان بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل