Connect with us

تجارت

برای نخستین بار اموال افغانستان توسط لاری‌های افغانی به ترکیه صادر شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۲۸, ۱۴۰۱)

وزارت ترانسپورت و هوانوردی گفته است که برای نخستین بار اموال صادراتی افغانستان توسط لاری‌های افغانی از مسیر بندر آقینه به ترکیه، صادر شد.

این وزارت با نشر گزارشی، گفته است که پس از این اموال صادارتی کشور، توسط شرکت‌های ترانسپورتی داخلی با وسایط باربری که نمبر پلیت افغانی دارند به ترکیه، صادر می‌شود.

این وزارت افزوده است که روند صادارات از بندر آقینه آغاز شده است که پس از عبور از ترکمنستان و ایران، به ترکیه می‌رسد.

تجارت

وزارت صنعت و تجارت به پالایشگاه‌ها نفتی زمین اختصاص می‌دهد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۴, ۱۴۰۲)

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در دیدار با مسوولان پالایشگاه‌های نفتی گفته است که اگر مسوولان پالایشگاه‌ها آماده سرمایه‌گذاری باشند، برای شان پارک صنعتی نفت و گاز ایجاد و زمین در اخیتار شان قرار داده خواهد شد.

در این ملاقات مسوولان پالایشگاه‌های نفتی مشکلات شان را در قسمت زمین‌ پالایشگاه‌ها و نفت استخراج شده از حوزه قشقری در میان گذاشته و پیشنهاد نمودند، زمین‌های که در آنها سرمایه‌گذاری صورت گرفته، در اختیار شان قرار داده شود و همچنین نفت استخراج شده از حوزه قشقری آب‌زدایی، سلفرزدایی و نمک‌زدایی شود.

آقای عزیزی ضمن اعلام همکاری و حمایت امارت اسلامی و به خصوص وزارت صنعت و تجارت از سکتورخصوصی کشور گفت: «یک پیشنهاد مشترک در قسمت زمین پالایشگاه‌ها ترتیب و به این وزارت ارایه گردد و همچنین اگر مسوولان پالایشگاه‌ها آماده سرمایه‌گذاری در ساحه دوراه حیرتان باشند، برای شان پارک صنعتی نفت و گاز ایجاد و زمین در اخیتار شان قرار داده خواهد شد.»

همچنان سرپرست وزارت صنعت و تجارت با تأکید به بالابردن ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و کیفیت نفت، فیصله کمیسیون عالی اقتصادی در رابطه به ایجاد پالایشگاه بزرگ را شریک نموده، اظهار داشت که امارت اسلامی خواستار متضرر شدن سکتور خصوصی نبوده و آنرا به ضرر ملت و دولت می‌داند.

Continue Reading

تجارت

معین وزارت تجارت پاکستان برای سفر به کابل دعوت شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۱, ۱۴۰۲)

نور الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، در یک گفتگوی مجازی با محمد خرم، معین وزارت تجارت پاکستان، از او دعوت کرده است تا به کابل سفر کند.

طبق خبرنامه وزارت صنعت و تجارت که امروز (دوشنبه) منتشر شد، دو طرف پیشرفت‌های انجام شده در دو و نیم سال گذشته، افزایش میزان تجارت میان دو کشور، حل مشکلات و از میان برداشتن موانع تجارتی و ترانزیتی، فراهم‌آوری تسهیلات بیشتر، برقراری روابط نزدیک میان دولت و سکتور خصوصی دو کشور و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بحث کرده اند.

Continue Reading

تجارت

بانک جهانی: نرخ تورم عمومی افغانستان در جنوری به منفی ۱۰.۲ درصد کاهش یافت

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۱, ۱۴۰۲)

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده که در جنوری ۲۰۲۴، نرخ تورم عمومی در افغانستان رکود قابل توجهی را تجربه کرد و به منفی ۱۰.۲ درصد رسید.

در این گزارش آمده که کاهش در نرخ تورم عمومی عمدتاً به‌دلیل کاهش قابل ملاحظه قیمت‌های مواد خوراکی و غیر خوراکی رخ داده است.

علاوه بر این، تورم اصلی نیز در محدوده منفی قرار گرفته و نرخ منفی ۶.۵ درصدی را ثبت کرده است.

بانک جهانی هشدار داده است که کاهش قیمت‌ها به خانواده‌های آسیب پذیر کمک می‌کند، اما به اقتصاد کلان کشور ضربه می‌زند.

بر اساس گزارش این بانک، صادرات افغانستان در جنوری ۲۰۲۴ با ۵ درصد کاهش نسبت به جنوری سال قبل به ۱۴۰.۵ میلیون دالر رسید.

صادرات مواد غذایی به هند ۲۲ درصد افزایش و به پاکستان ۱۸ درصد کاهش یافته است.

ارزش واردات نیز در جنوری امسال نسبت به جنوری سال گذشته ۳۷ درصد افزایش و به ۸۳۰ میلیون دالر رسید.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۳، ارزش پول افغانی ۲۷ درصد در برابر دالر امریکایی افزایش یافت که دلیل آن عمدتاْ ارسال ۱.۸ میلیارد دالر توسط سازمان ملل متحد و حواله ۲ میلیارد دالر توسط افغانان به بستگان شان در کشور می‌باشد.

بانک جهانی افزوده است که عواید امارت اسلامی در یازده ماه سال مالی جاری دو درصد کمتر از هدف تعیین شده بوده و ۱۸۹ میلیارد افغانی می‌رسد. اما عواید امسال نسبت به سال گذشته ۵.۶ درصد افزایش یافته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!