تجارت

بند کجکی در هلمند به بهره برداری سپرده می‌شود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مقام‌های محلی در ولایت هلمند می‌گویند که قرار است دستگاه تولید برق بند کجکی در این ولایت به روز چهارشنبه، پنجم اسد، افتتاح شود.

به گفته مقام‌های محلی، این دستگاه ظرفیت تولید صد میگاوات برق را دارد که برق آن به ولایت‌های هلمند و کندهار توزیع خواهد شد و می‌افزایند که توربین‌های این بند بازسازی و نوسازی شده است.

درهمین حال، برخی آگاهان آغاز فعالیت دوباره این بند را هم در تولید برق و هم در مدیریت آب‌های کشور مهم می‌دانند. شماری از انجینیران می‌گویند که بند کجکی ظرفیت این را دارد که بیشتر از این هم توسعه داده شود.

به باور آنان، هرچه انرژی برق در داخل کشور تولید شود، افغانستان به همان میزان از وابستگی برق وارداتی فاصله می‌گیرد و کشت و زراعت هم گسترش خواهد یافت.

عبدالنصیر رشتیا، آگاه امور اقتصادی دراین مورد گفت: «زمین های خشک با استفاده از آب این بند به حاصل میایند، از سوی هم پول افغانستان برای تامین برق به خارج از افغانستان نمی‌رود و زمینه کار هم برای مردمان این ولایت فراهم خواهد شد».

شبیر بشیری، یکی دیگر از آگاهان امور اقتصادی می‎‌گوید: «اگر دوباره بتوانیم که این بند را یک اندازه بیشتر ترمیم کنیم، قطعاً می‌تواند که حوزه جنوب کشور را از لحاظ اقتصادی به رفاه برساند».

امارت اسلامی در حالی بند کجکی را افتتاح می‌کند که یک هیأت موظف شده که دلیل توقف کار بند بخش آباد و کمال خان را نیز بررسی کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل