Connect with us

رویداد های اخیر

تاثیرات منفی پایگاه‌های امریکایی بر سلامت و کشاورزی افغان‌ها؛ مجاهد: این را در وقت مناسب مطرح خواهیم کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۵, ۱۴۰۲)

پایگاه خبری «نیوز لاینز» در یک گزارش تحقیقی مفصل دریافته است در میان افرادی که در نزدیک پایگاه‌های پیشین امریکا در افغانستان زندگی می‌کردند، بیماری‌های پوستی، قلبی و گوارشی مشاهده شده و همچنین به زمین‌های آن‌ها آسیب جدی رسیده است.

در بخشی از این گزارش تحقیقی آمده است: «نیروهای امریکایی توجه‌ای به پیامدهای ویرانگراستفاده از بمب‌ها، سلاح‌های زیان‌بار، پخش مواد کیمیایی ناشی از پرتاب بمب‌ها و سوزاندن زباله‌ها بر سلامت مردم به خصوص در اطراف پایگاه‌های نظامی خود در ولایات ننگرهار، کندهار و پروان نداشته‌اند، شماری از اهالی این ولایات به نیولاینز گفته‌اند که اکنون دو سال پس از خروج نیروها، دچار بیماری‌های پوستی، قلبی عروقی و گوارشی شده‌اند. همچنان، حاصلات زمین‌های شان کاهش یافته است.»

بر بنیاد این گزارش، اردوی امریکا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ بیش از ۸۵ هزار بمب در افغانستان پرتاب کرده که اکثر آن‌ها حاوی ماده منفجره‌ای به ‌نام «آر‌دی‌اکس» بوده است. این ماده تاثیر نامطلوبی بر سیستم عصبی انسان‌ها می‌گذارد. سازمان حفاظت از محیط ‌زیست ایالات متحده این ماده را سرطان‌ زا گفته است.

اسدالله ندیم، آگاه نظامی، می‌گوید: «باید حکومت طالبان در این راستا تحقیقات دولتی را شروع کند و اگر ممکن باشد از نهادهای تخصصی بین‌المللی در این مورد کمک بخواهد. در صورت تایید این مسأله، باید خواهان پرداخت غرامت از سوی ایالات متحده امریکا باشند.»

اردوی امریکا در اپریل ۲۰۱۷، قوی‌ترین بمب خود معروف به «مادر بمب‌ها» را در ولسوالی اچین ننگرهار استفاده کرد. ساکنان این منطقه به نیولاینز گفته‌اند که بسیاری از آن‌ها پس از چندی متوجه بیماری‌های پوستی شدند.

با این حال، امارت اسلامی می‌گوید که حضور۲۰ ساله نظامی امریکا و هم پیمانانش در افغانستان باعث مشکلات زیان‌باربه مردم شده است و امارت اسلامی در یک زمان مناسب درخواست جبران خساره خواهد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، گفته است: «افغانستان در هر اشغال همین‌گونه بوده، قربانی شده، حقوق مردم شان ضایع شده و ظلم به آن‌ها صورت گرفته، کشته شدند، زخمی شدند و به مصایب مختلف دچار شدند؛ به مهاجرت مجبور شدند. این مسایل را اشغال امریکایی هم داشت، باید این مشکلات جبران خساره شود، این را ما در وقت مناسب حتمن ان شاء‌الله مطرح خواهیم کرد.»

از سویی هم، خبرگزاری نیولاینز تخمین زده است زمانی که بیش از ۱۰۰ هزار نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان حضور داشتند، روزانه بیش از ۴۰۰ هزار کیلوگرام زباله تولید می‌کردند که بخش عمده آن بدون هیچ‌گونه کنترول آلودگی سوزانده ‌میشد.

جوبایدن، رییس‌ جمهورامریکا با اشاره به تاثیر دودهای سمی و غلیظ بر ریه‌های سربازان امریکایی در مناطق جنگی، در سال ۲۰۲۲ از کنگره خواست قانونی را تصویب کند تا سربازان این کشور که در افغانستان وظیفه انجام داده‌اند از مزایا و مراقبت‌های صحی جامع که سزاوار آن هستند، مستفید شوند.

Advertisement

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت دفاع با معاون وزارت خارجه قطر دیدار کرد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۳, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید که محمد یعقوب مجاهد، سرپرست این وزارت امروز (پنجشنبه) با محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، معاون وزارت خارجه قطر در کابل دیدار کرده است.

عنایت الله خوارزمی با نشر خبرنامه‌ای گفته که در این دیدار آقای مجاهد از کمک‌های بشردوستانه قطر به زلزله‌زدگان و سیلاب‌زدگان اخیر در کشور ابراز امتنان کرده است.

براساس خبرنامه، مجاهد بر تقویت روابط و ادامه همکاری‌های قطر نیز تاکید نموده است.

خبرنامه افزوده که معاون وزارت خارجه قطر همچنان از تحکیم روابط دوستانه و ادامه همکاری‌های بیشتر در عرصه‌های مختلف به مردم افغانستان اطمنیان داده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

معاون وزارت خارجه قطر در سفرش به کابل از امارت اسلامی خواست در نشست دوحه اشتراک کند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۳, ۱۴۰۳)

معاون وزارت خارجه قطر به کابل سفر کرده و از امارت اسلامی دعوت کرده تا در نشست سوم دوحه اشتراک کنند.

محمد بن عبدالعزیز الخلیفی روز پنج شنبه (۳جوزا) در دیدار با معاون اقتصادی‌ رییس‌الوزرا گفته است که علاقمند است تا این نشست با حضور نماینده امارت اسلامی نتیجه‌ی در پی داشته باشد. وی افزود که بدون نماینده امارت اسلامی چنین جلساتی بی نتیجه بوده و در این زمینه موضع خود را به سازمان ملل متحد روشن نموده است.

وی افزوده که قطر علاقمند است که در حضور داشت نماینده امارت اسلامی سومین نشست دوحه به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

این مقام قطری هم‌چنان گفته است که کشورش با شرکت‌های بین‌المللی هوایی، کار می‌کند تا مطابق یک میکانیزم مشخص پروازهای شان را در افغانستان آغاز کرده تا روابط تجارتی دوحه و کابل گسترش یابد از همین رو در آینده نزدیک شماری از تاجران قطری به کابل سفر خواهند کرد.

با این حال، عبدالغنی برادر با اشاره به نشست سوم دوحه گفته است که: نشست‌هایی که در باره افغانستان برگزار می‌شود بدون نماینده امارت اسلامی کنفرانس بین‌المللی در مورد افغانستان به هیچ نتیجه‌ای نمی رسد؛ بنابراین لازم است در این گونه جلسات به موقف امارت اسلامی احترام گذاشته شود

 معاون اقتصادی رییس‌الوزرا هم‌چنان از کمک‌های قطر به افغانستان تشکر نموده و افزوده که در حال حاضر زمینه سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم شده و سرمایه‌گذاران قطری می‌توانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

جلسه کمیسیون سیاسی امارت اسلامی افغانستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۳, ۱۴۰۳)

جلسه کمیسیون سیاسی امارت اسلامی افغانستان روز پنج شنبه (۳جوزا) تحت ریاست مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء در قصر سپیدار برگزار شد.

در این جلسه در مورد وضعیت اخیر کشور و منطقه، نشست آینده دوحه و رسانیدن کمک‌های بشری به نیازمندان، بحث‌های همه جانبه صورت گرفت.

همچنان در این جلسه کمیسیون سیاسی در خصوص گسترش روابط و تعامل با شماری از کشورها صحبت شد و بر اساس اجندا تصامیم لازم صورت گرفت.

این درحالیست که سازمان ملل متحد اعلام کرده که قرار است نشست سوم دوحه در مورد افغانستان در ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان (۳۰ جون و ۱ جولای) برگزار شود.

این نهاد بین‌المللی روز سه‌شنبه (۱ جوزا)، با ارایه معلومات در مورد دیدار اخیر معاون سرمنشی سازمان ملل با مقام‌های امارت اسلامی و برخی از چهرهای افغان در بیانیه‌ای نگاشته است که در نشست آینده دوحه فعالان جامعه مدنی نیز حضور خواهند داشت.

این سازمان رسماً از امیرخان متقی دعوت کرده تا در این نشست اشتراک کند.

درهمین حال، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که در مورد اشتراک افغانستان در این نشست آینده دوحه گفتگوها جریان دارد.

برخی از آگاهان برگزاری این نشست را با توجه به وضعیت جهان مهم می‌دانند، زیرا به باور آنان نیاز است تا افغانستان عضو رسمی جامعه‌ی بین‌المللی باشد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!