جهان

تاکنون در سال ۲۰۲۲ دست کم ۶۷ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۰, ۱۴۰۱)

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در آستانه پایان سال ۲۰۲۲، گزارشی از آمار قتل و بازداشت خبرنگاران در جهان منتشر کرد. بر اساس این آمار، از جنوری تا دسامبر ۲۰۲۲، ۶۷ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند و ۳۵۷ تن دیگر در کشورهای مختلف زندانی‌اند.

این آمار افزایش کشتار خبرنگاران را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در سال گذشته تنها ۴۷ مورد قتل خبرنگاران گزارش شده بود؛ اما از اوایل سال ۲۰۲۲، فهرست خبرنگاران کشته شده با مرگ ۱۲ خبرنگار در اوکراین آغاز شد.

در ادامه تا ماه دسامبر، ۱۱ مورد در مکزیکو، ۶ مورد در هائیتی، ۵ مورد در پاکستان و ۴ مورد قتل در فیلیپین به ثبت رسید.

در این گزارش مرگ شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره که به دست سربازان اسرائیلی در فلسطین کشته شد نیز به‌عنوان قتل خبرنگاران به رسمیت شناخته شده است.

در این گزارش، اما ۳۵۷ مورد زندانی شدن خبرنگاران در کشورهای مختلف به ثبت رسیده است. از این میان، چین با ۸۴ خبرنگار زندانی در ردیف اول و پس از آن، میانمار با ۶۴ مورد، ترکیه با ۵۱ مورد، ایران با ۳۴ مورد، بلاروس با ۳۳ مورد، مصر با ۲۳ مورد، روسیه با ۲۹ مورد، عربستان با ۱۱ مورد، یمن با ۱۰ مورد و سوریه و هند هر یک با ۹ مورد خبرنگاران زندانی، در فهرست ثبت شده فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران قرار دارند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران با انتشار این گزارش، وضعیت خبرنگاران در سراسر جهان را نگران‌کننده توصیف کرده و از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواسته است یک کنوانسیون بین‌المللی در مورد امنیت و استقلال خبرنگاران تصویب کند تا زمینه حمایت بیشتر از خبرنگاران فراهم شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل