Connect with us

رویداد های اخیر

تاکید خلیلزاد بر جلوگیری از سقوط اقتصادی و نظام در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۲, ۱۴۰۰)

زلمی خلیلزاد، نماینده خاص پیشین امریکا برای صلح افغانستان، از اوضاع جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

خلیلزاد در مصاحبه تازه با شبکه تلویزیونی سی ان ان امریکا گفته است که اگر اقتصاد افغانستان سقوط کند، نظام  این کشور نیز سقوط خواهد کرد.

وی همچنان تاکید کرده است که از سقوط اقتصادی و نظام افغانستان جلوگیری شود و مردم افغانستان نیز نباید بهای توافقنامه دوحه را بپردازند.

خلیلزاد افزود: “بسیار خوب، وضعیت در افغانستان خوب نیست ………. و من فکر میکنم مردم افغانستان نباید قربانی توافقنامه دوحه امضا شده موجود میان طالبان و جامعه جهانی به شمول امریکا گردند.”

آقای خلیلزاد یکبار دیگر تاکید میکند که امریکا بازنده جنگ افغانستان بود و چاره دیگر بدون خروج نداشت.

او در این باره گفت:”طالبان فهرست از خواسته‌های خود را دارد، و از سوی دیگر امریکا و جامعه جهانی خواسته‌های خود را دارد. به نظر من بهترین راه این است که طالبان باید مطابق به آن چه که در توافقنامه دوحه ذکر گردیده عمل نمایند.”

هرچند مهار بحران کنونی در افغانستان از سوی جامعه جهانی بخصوص امریکا مشروط بر برخی از شرایط از قبل تعین شده است، اما خلیلزاد می گوید که برای بیرون رفت از وضعیت کنونی نیاز است تا امریکا با امارت اسلامی وارد فاز جدید از گفت‌وگو ها شوند.

خلیلزاد افزود:” من فکر میکنم برای بیرون از وضعیت جاری در افغانستان نیاز است تا هر تمام جوانب طالبان، جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا نیاز دارند که باید با هم گفتگو نمایند تا باشد مفادات و موارد توافقنامه دوحه که عملی نگردید جامه عمل به خود بیگیرد.”

این مقام پیشین ایالات متحده امریکا در حالی در مورد وضعیت کنونی افغانستان اظهار نظر می نماید که بسیاری از شهروندان افغان، مسوولان و مقام‌های حکومت امریکا و کشورهای جامعه جهانی وی در انجام وظیقه اش ناکام میداند.

رویداد های اخیر

هند: امریکا اهمیت بندر چابهار برای افغانستان را درک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه هند روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده اهمیت بندر چابهار را برای تداوم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای این کشور درک می‌کند.

هند اخیراً یک توافقنامه ۱۰ ساله را برای توسعه و بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرد. دهلی نو قصد دارد روابط تجارتی خود را با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، با دور زدن بنادر پاکستان، تقویت کند.

اما این توافق باعث احتمال وضع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده شده است، کشوری که هند در دهه‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با آن برقرار کرده است.

رندیر جیسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، خاطر نشان کرده که هند از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۸۵ هزار تُن گندم، ۲۰۰ تُن حبوبات و ۴۰ هزار لیتر مواد ضد آفات زراعتی را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرده است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایالات متحده همچنین اهمیت بندر چابهار را برای ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای افغانستان درک می‌کند.»

وی افزود: «وزیر امور خارجه کشور ما نیز اخیراً در جلسات متعددی در این باره صحبت کرد و گفت که ما نباید به این پروژه نظر کوتاه داشته باشیم، این پروژه نقش مهمی در اتصال منطقه‌ای دارد، به ویژه برای کشورهای محصور در خشکی در این منطقه.»

آقای جیسوال همچنین تصریح کرد که ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، با یک هیات هندی به رهبری جی پی سینگ، مسوول بخش پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه هند، دیدار و در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده است.

وی افزود که آنان بر ضرورت ارائه کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید ورزیدند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در پی سیلاب‌ها در افغانستان، رئیس جمهور نیکاراگوا به رهبر امارت اسلامی پیام تسلیت فرستاده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

سفارت افغانستان در چین می‌گوید که رئیس جمهور نیکاراگوا در پی سیلاب‌های مرگبار در افغانستان به مولوی هبت الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی، پیام تسلیت فرستاده است.

بر بنیاد خبرنامه سفارت که امروز (شنبه، ۲۹ ثور) منتشر شد، این پیام از سوی مایکل کیمپل، سفیر نیکاراگوا در چین به بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین سپرده شده است.

در این پیام، دانیل اورتیگا، رئیس جمهور نیکاراگوا ضمن ابراز همدردی در مورد سیلاب‌ها، برای ایجاد روابط خوب با امارت اسلامی و همکاری در زمینه‌های مختلف ابراز علاقه‌مندی کرده است.

سفیر نیکاراگوا اظهار کرده که مردم نیکاراگوا نیز مانند افغان‌ها پس از یک مبارزه سخت در برابر استعمارگران، به استقلال دست یافتند که این نقطه مشترک بین دو کشور است.

از سوی دیگر، بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین، گفته است که پیام تسلیت رئیس جمهور نیکاراگوا را به رهبر امارت اسلامی می‌رساند. او همچنان از حفظ روابط خوب با این کشور اطمینان داد.

آقای کریمی تاکید کرده که تمام کشورهای امریکای لاتین حایز اهمیت است، اما پیش قدمی نیکاراگوا در این عرصه یک ابتکار مثبت و قابل تحسین است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قمی: نشست دوحه واقعیت‌های افغانستان را منعکس کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

نماینده خاص ایران برای افغانستان در دیدار با همتای ایتالیایی اش اعلام کرده که تهران حاضر است نظر به مشورت‌هایی که انجام داده، با اروپا درخصوص تدوین نقشه جامع همکاری در مورد افغانستان کار کند.

حسن کاظمی قمی در دیدار با نماینده خاص ایتالیا برای افغانستان گفته است که موضوعات نشست سوم سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه، مبتنی بر واقعیت‌های منطقه و افغانستان باشد.

او در صفحه ایکس خود نوشته است: «اقدامات کشورهای فرامنطقه تاکنون بر حل بحران و چالش‌های افغانستان مفید واقع نشده و در صورت استمرار این وضعیت، سر ریز چالش ها گریبانگیر اروپا نیز خواهد شد‌.»

آخرین نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه در فبروری امسال برگزار شده بود، اما اهداف عمده آن براورده نشد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!