رویداد های اخیر

تاکید هیأت مارت اسلامی و امریکا بر اعتماد سازی میان کابل و واشنگتن

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۰, ۱۴۰۲)

هیأت امارت اسلامی و امریکا در پایان نشست دو روزه شان در قطر بر گسترش تلاش‌ها در زمینه اعتمادسازی میان واشنگتن و کابل تاکید کردند.

وزارت خارجه امریکا با پخش اعلامیه‌ای گفته است که در این نشست نمایندگان ایالات متحده از حاکمان افغانستان خواست است که سیاست‌های که سبب بدتر شدن وضعیت حقوق بشری به ویژه در برابر زنان و دختران می‌شود را تغییر دهند و برای ایجاد فضای اعتماد و تعامل، شهروندان امریکایی که نزد امارت اسلامی زندانی اند بدون قید و شرط آزاد سازند.

در همین حال وزارت خارجه کشور برداشتن گام‌های عملی در زمینه حذف لیست سیاه و سایر تحریم‌ها، آزاد سازی ذخایر بانکی افغانستان، و حفظ ثبات اقتصتادی کشور را در زمینه گسترش اعتمادسازی مهم می‌داند و تاکید می‌کند که این مسایل را با جانب امریکایی مورد بحث قرار داده اند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که نماینده‌گان این کشور در دیدار شان با هیئت دولت سرپرست افغانستان نقاط مهم اعتمادسازی را مشخص کرده اند و از حاکمان افغانستان خواسته اند تا سیاست‌های که سبب بدتر شدن وضعیت حقوق بشری به ویژه زنان و دختران می شود را کنار بگذارند.

در اعلامیه این وزارت همچنان آمده است که نماینده‌گان ایالات متحده در مورد بازداشت‌ها، سرکوب رسانه‌ها و محدودیت‌ها بر اعمال مذهبی نگرانی شدید خود را با جانب افغانستان ابراز کردند.

هیات امریکایی همچنان بر آزاد سازی بدون قید و شرط شهروندان امریکایی که در افغانستان زندانی اند شده و تاکید کرده که این بازداشت‌ها مانع مهمی برای تعامل است.

در بخشی از اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است که:«مقامات ایالات متحده از طالبان (امارت اسلامی) خواستند تا سیاست‌های مسبب بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه برای زنان، دختران و جوامع آسیب پذیر را تغییر دهند. و نیز حمایت خود را از خواست‌های مردم افغانستان برای رعایت حقوق آنها ابراز کردند. هیات همچنان خواستار تجدید تعهد طالبان (امارت اسلامی) درعدم استفاده از خاک افغانستان علیه ایالات متحده و متحدانش شدند هیات بر آزادی فوری و بدون قید و شرط شهروندان امریکایی درافغانستان تاکید کرده گفتند این بازداشت‌ها مانع مهمی برای تعامل مثبت است.»

در همین حال وزارت خارجه کشور می‌گوید که در دیدار با هیئت امریکایی در زمینه حذف لیست سیاه و تحریم‌ها، آزاد سازی ذخایر بانکی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر و حقوق بشر را مورد بحث قرار داده اند.

وزارت خارجه برداشتن گام‌های عملی در زمینه گسترش اعتماد سازی میان دو کشور را مهم خوانده و تاکید کرده است که کمک‌های بشری، گسترش خدمات کنسولی به افغان‌ها در هر نقطه از جهان نیز از موضوعات مهمی بود که با هیئت امریکایی مورد بحث قرار گرفته است.

هیات امارت اسلامی و ایالات متحده در پایان نشست شان در دوحه هچنان بر تداوم اینگونه دیدارها در زمنیه تفاهم و تعامل تاکید کرده و آن را مهم خوانده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل