تغییرات اقلیمی

تاکید یوناما بر حضور افغانستان در گفتگوهای اقلیمی

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۱, ۱۴۰۲)

در حالی که بیست و هشتمین کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی در شهر دبی آغاز شده است، یوناما گفته است که افغانستان نمی‌تواند سال آینده نیز از چنین گفتگوها غایب باشد.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای روز جمعه گفت: «وقت آن است که خلاقانه فکر کنیم تا اطمینان حاصل شود که در یک سال آینده، با بیانیه دیگری در مورد غیابت افغانستان به بیست و نهمین کنفرانس تغییرات اقلیمی نمی‌پردازیم.»

این نهاد تاکید کرده که زمان آنست تا در مورد تغییرات اقلیمی اقدام عملی صورت گیرد چون فشار های اقلیمی زندگی میلیون‌ها افغان را متاثر ساخته است.

به گفته یوناما، افغانستان یکی از ده آسیب پذیر ترین کشور جهان در قبال تغییرات اقلیمی است. نزدیک به ۲۰ میلیون افغان با وضعیت اضطراری یا بحرانی ناامنی غذایی روبه‌رو اند که ناشی از سومین سال متوالی خشکسالی، فشارهای اقتصادی، و آسیب پذیری بالا در برابر سایر خطرات طبیعی – از جمله دو زلزله ویرانگر در دو سال گذشته است.

یوناما خاطر نشان کرده که کمک‌های بشردوستانه در حال کاهش است و تمویل مبارزه علیه تغییرات اقلیمی در حالت تعلیق قرار دارد. به گفته این نهاد، امارت اسلامی هنوز نتوانسته است تا یک سیاست و محیط کار مناسب تحت یک سیستم مدون حکومتداری برای حمایت از دسترسی به منابع مالی جهانی ایجاد کند.

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما گفت: «این وضعیت ناپایدار است. یوناما بارها اشاره کرده است که کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیمی و ایجاد انعطاف‌پذیری اقلیمی در کشور نمی‌تواند به تاخیر بیافتد. همه طرف‌های ذیربط باید به صورت غیرسیاسی و سازنده به نفع مردم افغانستان روی این موضوع وارد شوند.»

او گفت که زمان عمل فرا رسیده است و این امر مستلزم «اقدام جسورانه، جمعی و ملموس» برای تعامل و فراهم سازی منابع مالی جهت مقابله با خطرات اقلیمی منطقه‌ای می‌باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل