رویداد های اخیر

ترمپ: خروج از افغانستان شرم‌آور ترین لحظه در تاریخ امریکا بود

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۱, ۱۴۰۲)

دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود بار دیگر سیاست‌های اداره جو بایدن در قبال افغانستان را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان، شرم‌آورترین لحظه در تاریخ امریکا بوده است.

آقای ترمپ در نشستی در ایالت پنسلوانیا خاطر نشان کرده است، زمانی که او ریاست جمهوری را بر عهده داشت، در مدت ۱۸ ماه حتی یک امریکایی در افغانستان کشته نشد، اما با روی کار آمدن بایدن، ۱۳ سرباز امریکایی در جریان تخلیه کشته شدند.

ترمپ اظهار کرده است: «در مورد افغانستان چطور؟ شرم‌آورترین لحظه در تاریخ کشور ما بود، به همین دلیل است که پوتین احتمالاً به آن نگاه می‌کرد و بی‌کفایتی را در همه جا می‌دید. فکر می‌کنم آن تسلیمی بود. ما در ۱۸ ماه یک کشته در افغانستان نداشتیم، و بعد این مرد وارد می‌شود و در قدم اول سربازان را خارج می‌کند. ۱۳ سرباز عالی ما کشته شدند.»

رئیس‌جمهور پیشین امریکا هم‌چنان مدعی شده است که با خروج ایالات متحده از افغانستان، به ارزش ۸۵ میلیارد دالر تجهیزات در آن کشور برجا مانده و در حال حاضر افغانستان یکی از بزرگترین فروشندگان تجهیزات نظامی در جهان است.

ترمپ گفته است: «ما ۸۵ میلیارد دالر تجهیزات را در آنجا گذاشتیم. می‌دانید که افغانستان اکنون یکی از بزرگترین فروشندگان تجهیزات نظامی در جهان است، آن‌ها تجهیزات جدید و زیبای ما را می‌فروشند.»

همزمان با این، کاخ سفید گزارش مفتش ویژه وزارت عدلیه امریکا مبنی بر این‌که جو بایدن اطلاعات محرمانه در مورد جنگ افغانستان را در خانه خود در ویرجینیا نگهداری می‌کرد، رد کرده است.

ایان سامز، سخنگوی کاخ سفید گفته است که یادداشت‌های جو بایدن شخصی بوده است.

با این حال، از آن‌جایی‌که امارت اسلامی دونالد ترمپ را یک شخص عادی امریکا می‌داند، اظهارات وی در پیوند به فروش تجهیزات نظامی برجامانده امریکا از سوی افغانستان را بی‌اساس خوانده و قابل بحث نمی‌داند.

Trending

خروج از نسخه موبایل