Connect with us

رویداد های اخیر

ترمپ: شاید روزی به افغانستان برگردیم

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۱۴, ۱۴۰۱)

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، روزگذشته (شنبه ۲ اپریل) در یک گردهمایی در ایالت میشگان از احتمال و امکان برگشت نیروهای امریکایی به افغانستان سخن گفته است.

او به تجهیزات نظامی که امریکا پس از عقب‌نشینی نیروهایش در ماه آگست در افغانستان پشت سر گذاشته بود، اشاره کرده و گفته است:”شاید وارد شویم و آن را پس بگیریم.”

ترمپ می‌گوید که :”بهترین تجهیزات نظامی جهان” در افغانستان باقی مانده است و او ترک این تجهیزات را احمقانه‌ترین کار توصیف کرده است.

این در حالی است که ترمپ در هنگام ریاست جمهوری خود بارها تأکید کرده بود که امریکا پولیس جهان نیست و او نیروهای امریکایی را به خانه بر می‌گرداند.

ترمپ تنها چند روز پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۸ نوامبر ۲۰۲۰، پس از مذاکره با امارت اسلامی افغانستان در مورد توافقنامه خروج از افغانستان در فبروری ۲۰۲۰، دستور خروج نیروها از افغانستان را صادر کرد.

رویداد های اخیر

محمولهٔ کمک‌های بشردوستانه ایران برای سیلاب‌زده‌گان افغانستان رسید

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۴, ۱۴۰۳)

نُخستین محمولهٔ کمک‌های بشردوستانهٔ ایران به سیل‌زده‌گان در افغانستان دیروز (پنج شنبه، ۳جوزا) به این کشور رسید.

راضیه عالیشوندی، معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال‌احمر ایران، اعلام کرده است که این کمک‌ها در چارچوب همکاری‌های بشردوستانه به افغانستان ارسال شده است.

مقام‌های محلی در ولایت بلخ اظهار کرده‌اند که طیارهٔ حامل این کمک‌ها، شامل مواد خوراکی، دوا، فرش، کمپل و خیمه، روز پنج‌شنبه در میدان هوایی شهر مزار شریف نشست کرده است.

این درحالی است که ولایت‌های افغانستان از جمله بغلان، غور و فاریاب، طی دو هفتهٔ اخیر شاهد سرازیر شدن سیل‌های ویران‌گر و مرگ‌بار بوده‌اند. بر اثر این سیل‌ها، علاوه بر وارد شدن خسارات هنگفت مالی به مردم، صدها نفر نیز کشته و زخمی شده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرازیر شدن سیلاب‌ها بار دیگر در ولایت‌های فاریاب و سرپل جان ۱۵تن را گرفت

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۴, ۱۴۰۳)

ولایت‌های فاریاب و سرپل باردیگر گواه سیل مرگبار بوده و ۱۵نفر در آن جان باخته اند، بخش بزرگ از زمین‌های زراعتی آسیب دیده و ده‌ها خانه‌ نیز تخریب شده است.

به گفته مسوولان محلی این سیلاب‌ها در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل، ۵عضو یک خانواده را به کام مرگ کشانده است. درهمین حال در ولایت فاریاب جان ده تن را گرفته و ۱۱تن دیگر را زخمی کرده و هم‌چنان ده‌ها خانه و بیش از ۵۰ جریب زمین زراعتی را تخریب کرده است. بیشترین آسیب بر مردم ولسوالی لولاش فاریاب وارد شده است.

با این همه، سیلاب‌‌ها جریان انتقال کمک‌های غذایی سازمان ملل را به مناطق دور افتاده دشوار ساخته است. 

برنامه جهانی غذا می‌گوید که سیلاب سرک‌ها و پل‌ها را در مناطق آسیب دیده در افغانستان ویران کرده و در نتیجه آن انتقال مواد غذایی دشوار شده است. برنامه جهانی غذا تا حال به ۲۰هزار آسیب دیده کمک غذایی کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتاق تجارت: حدود یک ماه می‌شود که تیل طیاره وارد افغانستان نشده است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۴, ۱۴۰۳)

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید، حدود یک ماه می‌شود که تیل “T1” یا تیل طیاره وارد افغانستان نشده است. این اتاق گفته است که امارت اسلامی باید این مشکل را رفع کند و از ترکمنستان بخواهد تا اجازه دهد تاجران افغان این تیل را وارد کشور کنند.

مسوولان این اتاق افزوده‌اند که قرارداد خرید تیل با ترکمنستان امضا شده و پول نیز انتقال یافته اما آن کشور اجازه نمی‌دهد که تیل وارد افغانستان شود.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که این مشکل را بررسی کرده و می‌خواهند که از طریق وزارت صنعت و تجارت به موضوع رسیدگی شود.

به گفته‌ مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، نه تنها که ترکمنستان اجازه واردشدن تیل طیاره را نمی‌دهد بلکه در انتقال مواد غذایی نیز دچار مشکل هستند و می‌خواهند که امارت اسلامی این موضوع را با جانب ترکمنستان شریک ساخته تا برای حل آن اقدام شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!