رویداد های اخیر

تشکیل گروه کاری مشترک افغانستان و ایران برای حقابه

Published

on

(Last Updated On: قوس ۵, ۱۴۰۲)

رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که برای اولین بار گروه کاری مشترک از مسئولان محیط‌ زیست افغانستان و ایران به منظور پیگیری موضوع حقابه از دریای هلمند تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، از چندین سال به این سو، از دریای هلمند افغانستان به سیستان و بلوچستان ایران آب نمی‌رسد و مشکلاتی را برای معیشت مردم منطقه ایجاد کرده است.

بر اساس معاهده آب میان دو کشور، ایران حق دارد سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از دریای هلمند دریافت کند، اما مقامات ایرانی گفته اند که این کشور در سال گذشته تنها ۲۷ میلیون متر مکعب آب دریافت کرده است.

پس از ادعای مقام‌های ایرانی مبنی بر عدم تعهد امارت اسلامی به حقابه، امارت اسلامی اجازه داد هیئتی از ایران وضعیت آب دریای هلمند را از نزدیک ارزیابی کند.

هیئت تخنیکی ایران پس از بازدید از دهراود در هلمند، جریان آب را از اثر خشکسالی‌ها به مراتب کمتر از سال نورمال آبی ارزیابی نمود.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا همچنان طی سفر اخیر اش به ایران گفت که خشکسالی‌ها بر منابع آبی منطقه بالخصوص افغانستان تأثیر ناگواری داشته است که به دلیل آن سطح آب‌های سطحی و زیرزمینی به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل