جهان

تضمین‌های امنیتی دراز مدت کشورهای گروه ۷ به اوکراین

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۲, ۱۴۰۲)

کشورهای عضو گروه جی ۷ در مورد اصول کلی ارائه تضمین‌های امنیتی دراز مدت به اوکراین، از جمله در مورد افزایش عرضه تسلیحات نظامی به اوکراین به توافق رسیدند. این مسئله در بیانیه مشترکی که روز چهارشنبه (۲۱سرطان) در اجلاس سران ناتو در ویلنیوس تصویب شد، بیان شده است.

بر اساس این سند که در روزنامه “فایننشال تایمز” منتشر شده، این تضمین‌ها شامل افزایش تدارکات هوانوردی، کشتی‌های نظامی و تجهیزات پیشرفته جنگ‌های زمینی است. ضمن اینکه اولویت با ارسال سیستم دفاع هوایی به اوکراین است تا بتواند امنیت آسمان خود را تامین کند. علاوه بر این، معلومات اطلاعاتی در این زمینه بین کشورها رد و بدل خواهد شد و کمک به تضمین امنیت سایبری اوکراین و آموزش پرسنل نظامی این کشور نیز انجام خواهد شد.

در این سند آمده است: «ما (کشورهای گروه ۷) آماده ادامه کمک و حمایت عاجل از اوکراین در زمینه امنیت، تسلیحات پیشرفته زمینی، دریایی و هوایی و ارائه کمک‌های اقتصادی و همچنین اتخاذ تدابیری برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی و غیره بر روسیه هستیم.»

ضمن اینکه اشاره شده که ارائه این تضمین‌ها نیازمند اصلاح قوه قضاییه و کنترل غیرنظامی بر نیروهای مسلح کی‌یف است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین درباره نتایج نشست سران ویلنیوس یادآور شد که این اجلاس توانست پایه و اساس امنیتی اوکراین را پی ریزی کند که این کشور تاکنون چنین پایه امنیتی نداشته است. به گفته وی، اینها تضمین‌های امنیتی ملموسی هستند که توسط رهبران هفت کشور دموکراسی پیشروی جهان تأیید شده است.

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو هم از این تصمیم کشورهای گروه ۷ استقبال کرد. به گفته وی، تصویب کمک‌های نظامی گسترده چندین ساله به کی‌یف و ایجاد شورای اوکراین-ناتو از جمله نتایج بدست آمده در چارچوب نشست سران ناتو در ویلنیوس است که ۱۱ تا ۱۲ جولای برگزار شد.

روز گذشته دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه گفت که ارائه تضمین‌های امنیتی به اوکراین اقدامی اشتباه است و مسکو نگرش منفی نسبت به این موضوع را پنهان نمی‌کند، زیرا این اقدام تجاوز به امنیت روسیه تلقی خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل