رویداد های اخیر

تلاش‌ها برای توانمند سازی و رشد ظرفیت زنان کارآفرین در کشور

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۰, ۱۴۰۲)

یک تفاهم نامه همکاری میان سفارت جاپان در کابل و برنامه توسعه‌ای سازمان ملل به هدف حمایت از زنان به امضا رسید.

سفیر جاپان در کابل می‌گوید که به منظور توانمند سازی زنان به ارزش ده میلیلون دالر پروژه‌هایی توسط برنامه انکشافی سازمان ملل عملی خواهد شد.

مسوولان در برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان می‌گویند که در سال‌های پسین زنان بیشتر آسیب پذیر شده اند و همچنان چهل هشت درصد زنان هم وظایف شانرا از دست داده اند. از این رو برنامه انکشافی سازمان ملل از امارت اسلامی می‌خواهد تا اجازه دهند تا زنان به کار و تحصیل بر گردند.

بر اساس این تفاهم نامه سفارت جاپان ده میلیون دالر را در اختیار برنامه توسعه‌ای سازمان ملل قرار می‌دهد تا ۱۴۰۰ زن را مورد حمایت قرار دهند. قرار است این زنان در ولایت‌های کنر، لوگر، زابل، بغلان، کندز و کاپیسا مورد حمایت قرار گیرند.

تکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان می‌گوید: «ما به حمایت خود از سکتور صحت ادامه می‌دهیم این پروژه دوساله به ارزش ۱۰ میلیون دالر برای ۱۴۰۰زن عملی خواهد شد و ما برای توانمند سازی زنان و حمایت از آنان را در این کشور ادامه می‌دهیم.»

نماینده برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید اعمال محدودیت‌های کاری بر مشارکت زنان در نیروهای کاری و اقتصاد کلی، وضعیت انسانی در افغانستان را تشدید می‌کند و اقتصاد در این کشور را تحت فشار قرار داده و آسیب پذیری را افزایش می‌دهد به گفته این مقام سازمان ملل این وضعیت سبب شده ۴۸درصد زنان وظایف شان را از دست دهند.

ستفین رودریک، نماینده برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید: «اگر برای زنان اجازه کار و تحصیل داده نشود افغانستان پیشرفت اقتصادی نخواهد کرد زنان نمی‌توانند فامیل خود را حمایت کنند هم اکنون ۴۸ درصد زنان وظایف شانرا از دست داده اند و این بر اقتصاد خانواده‌ها تاثیر منفی گذاشته است.»

جاپان در حالی برای توانمند سازی زنان تلاش می‌کند که این روزها زنان بیش از هر زمان دیگر در کشور با مشکلاتی مواجه هستند به ویژه این که زنان و دختران اجازه ندارند به محیط کاری بروند، بالاتر از صنف ششم درس بخوانند و تحصیل کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل