رویداد های اخیر

توافق روسیه و پاکستان روی ایجاد چارچوب مشترک کاری برای صلح افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۸, ۱۴۰۰)

روسیه و پاکستان روی ایجاد چارچوب مشترک کاری برای دستیابی افغانستان به یک توافق سیاسی همه‌شمول، توافق کردند.

آقای لاوروف امروز با عمران خان نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد دیدار کرده و در مورد روابط دو جانبه، مسایل منطقه ای و جهانی و نیز روند صلح افغانستان گفتگو کرده است.

پاکستان در اعلامیه ای گفته است که عمران خان بر یک راه حل مذاکره شده برای جنگ افغانستان تاکید کرده است.

وی همچنان از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

آقای لاوروف تاکید ورزیده است که مسکو و اسلام آباد تلاش دارند تا توافق سیاسی میان تمام جناح‌های افغان، منجر به پایان جنگ افغانستان شود.

آقای لاوروف گفته است: “ما به یک توافق رسیدیم که یک چارچوب مشترک کاری منظم ایجاد کنیم تا جناح ها در داخل افغانستان به توافق همه شمول برسند و این توافق منجر به پایان جنگ داخلی شود.”

همچنان روسیه می‌خواهد یک نشست دیگر برای صلح افغانستان را میزبانی کند؛ نشستی که اسلام آباد می گوید برای برگزاری آن با مسکو همکاری و هماهنگی می کند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان میگوید:  “روسیه و پاکستان علاقمند استند که روند صلح افغانستان پیش برود که منجر به صلح و ثبات در افغانستان شود. به این منظور بین دو طرف یک همکاری و هماهنگی ایجاد شده است. ما همچنان درباره روند تروکای بحث کردیم و در صورت امکان یک نشست دیگر شبیه فارمت مسکو برگزاری می شود.”

سوی دیگر، ۲۳ روز دیگر تا پایان زمان بندی خروج نظامیان خارجی از افغانستان باقی مانده است؛ واشنگتن می گوید هنوز هیچ اطلاعات تازه ای در باره تصمیم گیری دولت بایدن در باره خروج نیروها نیست.

به گفته وزارت خارجه امریکا، واشنگتن و ناتو تصویر مشترک در این زمینه پیش خود دارندږ

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا میگوید: “اطلاعات تازه ندارم که با شما شریک کنم که ما در کجای تصمیم رییس جمهور قرار داریم. امکان دارد که در روزهای آینده رییس جمهور بایدن در مورد زمان بندی اول می صحبت هایی داشته باشد. مطمینا از هر برنامه خروج، ما متحدان خود را اطلاع می دهیم و با آن ها مشوره می کنیم.”

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، زلمی خلیل‌زاد هم در دوحه با هیات های مذاکره کننده جمهوری و طالبان و هم‌پیمانان امریکا سرگرم رایزنی است تا از یک سو روند مذاکرات را سرعت بخشد و در سوی دیگر طالبان را قناعت دهد تا از سقف خشونت ها بکاهند.

Trending

خروج از نسخه موبایل