Connect with us

تجارت

تولیدات عسل امسال درهرات دو برابر شده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲۴, ۱۴۰۱)

زنبورداران در ولایت هرات می‌گویند که تولیدات عسل امسال در این ولایت دوبرابر شده است.

به گفته آنان به دلیل بارندگی‌های اخیر و آب وهوای مناسب طی سال جاری تا ۲۰۰ تُن عسل برداشت خواهند کرد.

ریاست زراعت و مالداری هرات هم می‌گوید صنعت زنبورداری در این ولایت نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است و در حال حاضر حدود یکهزار فارم زنبورداری در این ولایت وجود دارد که تقریبا سه هزار تن در آن مشغول کار هستند.

زنبورداران این روزها مصروف جمع‌آوری عسل هستند، بارندگی‌های اخیر و آب هوای مناسب بهار امسال میزان تولید عسل را برای زنبورداران دوبرابر ساخته است، ریاست زراعت هرات می‌گوید تقریبا ۳۰هزار کندوی عسل درهرات وجود دارد.

سیدمعصوم سادات، آمر مالداری و صحت حیوانی ریاست زراعت هرات می‌گوید که:” خوشبختانه حدود ۳۰ هزار کندوی زنبور عسل در ولایت هرات داریم که این همه از تلاش همکاران ریاست زراعت ولایت هرات و توجه وزارت زراعت و آبیاری و مالداری افغانستان بوده که امروز ما شاهد چنین جمعیت زنبورداری در ولایت هرات هستیم.”

در حال حاضر زنبورداران در ولسوالی‌های انجیل، گذره، زنده جان، غوریان و کرخ بیشترین فارم‌های زنبور را ایجاد کرده اند، آنگونه که پیش بینی می‌شود امسال حدود ۲۰۰ تُن عسل از فارم‌های زنبور درهرات برداشت خواهد شد.

عارف واصل، زنبوردار می‌گوید که:” سال گذشته به علت جنگ و خشکسالی متاسفانه تولیدات زنبور عسل بسیار پایین بود و زنبورداران هم تلفات و خسارات زیادی دیدند، خوشبختانه امسال سال خوبی است و پیش‌بینی می‌کنیم که نسبت به سال گذشته حداقل پنجاه درصد رشد داشته باشیم.”

با آنکه امسال حاصلات عسل در هرات نسبت به سال‌های گذشته بهتر است، اما هنوز به خودکفایی نرسیده اند، برخی زنبورداران از ورود عسل بی‌کیفیت در بازار شکایت دارند، آنها می‌گویند در حالیکه عسل با کیفیت درهرات تولید می‌شود، اما برخی‌ها عسل بی‌کیفیت را از بیرون از کشور وارد می‌کنند.

شعیب، زنبوردار می‌گوید که:”ما اینجا عسل زیاد فروشات نداریم، متاسفانه از خارج عسل تقلبی می‌آید و با نام عسل ما به فروش میرسد که متاسفانه عسل ما هم فروش نمی‌کند.”

رامین، رنبوردار می‌گوید که:”نسبت به سال گذشته امسال تفاوت بهتری دارد بخاطریکه بارندگی و آب و هوا بهتر بوده است و از طرف دیگر امنیت خوب شده است و ما می‌توانیم که زنبورهای خود را از یک منطقه به منطقه دیگر انتقال دهیم.”

امسال قرار است زنبورداران در سه مرحله عسل تولید کنند، زنبورداران به این باور اند که سال جاری برای رُشد گل وگیاه‌ها بهترشده و از همین رو می‌توانند تا سه مرحله عسل تولید کنند.

تجارت

وزارت صنعت و تجارت به پالایشگاه‌ها نفتی زمین اختصاص می‌دهد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۴, ۱۴۰۲)

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در دیدار با مسوولان پالایشگاه‌های نفتی گفته است که اگر مسوولان پالایشگاه‌ها آماده سرمایه‌گذاری باشند، برای شان پارک صنعتی نفت و گاز ایجاد و زمین در اخیتار شان قرار داده خواهد شد.

در این ملاقات مسوولان پالایشگاه‌های نفتی مشکلات شان را در قسمت زمین‌ پالایشگاه‌ها و نفت استخراج شده از حوزه قشقری در میان گذاشته و پیشنهاد نمودند، زمین‌های که در آنها سرمایه‌گذاری صورت گرفته، در اختیار شان قرار داده شود و همچنین نفت استخراج شده از حوزه قشقری آب‌زدایی، سلفرزدایی و نمک‌زدایی شود.

آقای عزیزی ضمن اعلام همکاری و حمایت امارت اسلامی و به خصوص وزارت صنعت و تجارت از سکتورخصوصی کشور گفت: «یک پیشنهاد مشترک در قسمت زمین پالایشگاه‌ها ترتیب و به این وزارت ارایه گردد و همچنین اگر مسوولان پالایشگاه‌ها آماده سرمایه‌گذاری در ساحه دوراه حیرتان باشند، برای شان پارک صنعتی نفت و گاز ایجاد و زمین در اخیتار شان قرار داده خواهد شد.»

همچنان سرپرست وزارت صنعت و تجارت با تأکید به بالابردن ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و کیفیت نفت، فیصله کمیسیون عالی اقتصادی در رابطه به ایجاد پالایشگاه بزرگ را شریک نموده، اظهار داشت که امارت اسلامی خواستار متضرر شدن سکتور خصوصی نبوده و آنرا به ضرر ملت و دولت می‌داند.

Continue Reading

تجارت

معین وزارت تجارت پاکستان برای سفر به کابل دعوت شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۱, ۱۴۰۲)

نور الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، در یک گفتگوی مجازی با محمد خرم، معین وزارت تجارت پاکستان، از او دعوت کرده است تا به کابل سفر کند.

طبق خبرنامه وزارت صنعت و تجارت که امروز (دوشنبه) منتشر شد، دو طرف پیشرفت‌های انجام شده در دو و نیم سال گذشته، افزایش میزان تجارت میان دو کشور، حل مشکلات و از میان برداشتن موانع تجارتی و ترانزیتی، فراهم‌آوری تسهیلات بیشتر، برقراری روابط نزدیک میان دولت و سکتور خصوصی دو کشور و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بحث کرده اند.

Continue Reading

تجارت

بانک جهانی: نرخ تورم عمومی افغانستان در جنوری به منفی ۱۰.۲ درصد کاهش یافت

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۱, ۱۴۰۲)

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده که در جنوری ۲۰۲۴، نرخ تورم عمومی در افغانستان رکود قابل توجهی را تجربه کرد و به منفی ۱۰.۲ درصد رسید.

در این گزارش آمده که کاهش در نرخ تورم عمومی عمدتاً به‌دلیل کاهش قابل ملاحظه قیمت‌های مواد خوراکی و غیر خوراکی رخ داده است.

علاوه بر این، تورم اصلی نیز در محدوده منفی قرار گرفته و نرخ منفی ۶.۵ درصدی را ثبت کرده است.

بانک جهانی هشدار داده است که کاهش قیمت‌ها به خانواده‌های آسیب پذیر کمک می‌کند، اما به اقتصاد کلان کشور ضربه می‌زند.

بر اساس گزارش این بانک، صادرات افغانستان در جنوری ۲۰۲۴ با ۵ درصد کاهش نسبت به جنوری سال قبل به ۱۴۰.۵ میلیون دالر رسید.

صادرات مواد غذایی به هند ۲۲ درصد افزایش و به پاکستان ۱۸ درصد کاهش یافته است.

ارزش واردات نیز در جنوری امسال نسبت به جنوری سال گذشته ۳۷ درصد افزایش و به ۸۳۰ میلیون دالر رسید.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۳، ارزش پول افغانی ۲۷ درصد در برابر دالر امریکایی افزایش یافت که دلیل آن عمدتاْ ارسال ۱.۸ میلیارد دالر توسط سازمان ملل متحد و حواله ۲ میلیارد دالر توسط افغانان به بستگان شان در کشور می‌باشد.

بانک جهانی افزوده است که عواید امارت اسلامی در یازده ماه سال مالی جاری دو درصد کمتر از هدف تعیین شده بوده و ۱۸۹ میلیارد افغانی می‌رسد. اما عواید امسال نسبت به سال گذشته ۵.۶ درصد افزایش یافته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!