خبرهای تازه

تولید تریاک در افغانستان ۴۳ درصد افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

حاصل تریاک در افغانستان نسبت سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است. اداره مبارزه علیه مواد مخدر وجرایم سازمان ملل متحد میگوید که کشت خشخاش در سال روان ده درصد نسبت به سال پار افزایش را نشان میدهد.

اندری اویتسیان، رییس اجرایی اداره مبارزه علیه مواد مخدر سازمان ملل متحد میگوید، “تولید تریاک در افغانستان ۴۳ درصد افزایش یافته است ما در سال روان ۴۸۰۰ تن تولید تریاک داریم در حالیکه سال گذشته ۳۳۰۰ تن تریاک بود و این بخاطر آب و هوایی مطلوب درسال جاری بوده است.”

مقام های عالی رتبه که مامور از بین بردن کشتزار های کوکنار و مبارزه با تولید مواد مخدر اند اعتراف می کنند که در کار مبارزه با این پدیده خطرناک پیروز نشده اند، بلکه عقب گرد نیز داشته اند، زیرا کشتزار های کوکنار از ۱۸۳ هزار هکتار زمین به ۲۰۱ هزار هکتارافزایش یافته است.

بزرگترین کشت زار های کوکنار درولایت جنوبی هلمند به مساحت ۸۰ هزارهکتار زمین می باشد و با شدت گرفتن نبرد ها در ولایت بادغیس ۳۵ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده است.

ولایت های قندهار با ۲۰ هزار هکتار زمین،روز گان با ۱۵هزار هکتار زمینو ننگرهار با ۱۴هزار هکتار زمین زرع شده کوکنار به ترتیب در رده های درشت قرار گرفته اند.

گسترش دامنه نا امنی ها در افغانستان فرصت ورود ابزار و ماشین های مدرن را برای تولید مواد مخدر ایجاد کرده است از همین رو گروه های فرصت طلب در پی کشت و تولید بیشتر مواد مخدر بر آمده اند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر از انتقال ماشین های تولید مواد مخدر از بیرون به داخل افغانستان توسط گروه های سود جو نگران است.

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر میگوید، “در این اواخر عناصر فرصت طلب با انتقال ماشین ها از بیرون به داخل کشور برای تولید مواد مخدر استفاده کردند و متاسفانه در سال ۲۰۱۶ شاهد ۱۰ درصد افزایش کشت کوکنار هستیم.”

در هفت ماه پسین پولیس مبارزه با مواد مخدر ۱۲۶۳ عملیات را راه اندازی کرده که ۱۴۰۸ قاچاقبر مواد مخدر را بازداشت کرده است و ۲۳۷ تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

باز محمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر میگوید، “در میدان هوایی کابل شاهد دست اورد های کلان هستیم، ۱۰۵ قاچاقبر را دست گیر کردیم که ۴۳۵۰ کپسول را در بطن شان انتقال میدادند.”

افغانستان از بزرگترین کشور های زرع و تولید کننده مواد مخدر است اما شدت گرفتن نا امنی ها، نرسیدن پول از سوی نهاد های کمک کننده به زمانش و نیز زود رسیدن فصل گرما در سال روان از عوامل عمده افزایش کشت و تولید مواد مخدر گفته می شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل