رویداد های اخیر

توماس ویست: گفتگوهای سیاسی میان افغان‌ها راه حل اصلی تمام چالش‌ها است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۲)

گفتگوهای سیاسی میان افغان‌ها راه حلی است که نمایندگان همه کشورها درنشست دوحه بر آن توافق داشتند.

توماس ویست، نماینده خاص امریکا برای افغانستان نشست دوحه را پر دست آورد خوانده می‌گوید اشتراک کننده‌گان دراین نشست به یک اجماع همگانی در قبال افغانستان دست یافتند.

دو روز پس از برگزاری نشست دوحه، نماینده امریکا برای افغانستان این نشست را پردستآورد خوانده و گفتگوهای سیاسی میان افغانی را راه حل اساسی برای چالش‌ها در افغانستان می‌داند.

تام وست می‌گوید هرچند اولویت کشورها در قبال افغانستان متفاوت بود، اما همه بر ایجاد یک اجماع همگانی در قبال افغانستان دست یافتند.

تام وست گفته است که:«اولویت‌ کشورها در قبال افغانستان متفاوت است، اما همه توافق نظر داشتند که گفتگوهای سیاسی میان افغان‌ها راه حل اصلی تمام چالش‌ها است، رسمیت طالبان (امارت اسلامی افغانستان) در نشست دوحه مورد بحث نبود، بلکه طرف‌ها درباره رویکرد مشترک در مورد چالش‌های برخاسته از افغانستان رایزنی کردند.»

نماینده خاص امریکا در امور زنان افغانستان نیز در تویتی گفته است که نشست دوحه انسجام بین‌المللی درحمایت از یک افغانستان فراگیر، صلح آمیزو با ثبات را تسهیل کرده است.

همزمان وزارت خارجه چین می‌گوید، جامعه جهانی باید تماس‌ها و گفتگوها را با حکومت تسریع بخشد و از تلاش‌های بازسازی و انکشافی در افغانستان حمایت کند.

ماو نیک، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید که:«ترغیب حکومت سرپرست از طریق گفتگو، برای ایجاد یک حکومت میانه رو و فراگیر، گسترش روابط دوستانه با کشورهای همسایه و مبارزه جدی با تروریزم از مسوولیت‌های جامعه جهانی به ویژه کشورهای دخیل درموضوع افغانستان است.»

درعین حال، وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در شهرگواه هند حضور یافته اند.

تهدیدهای امنیتی از آدرس تروریزم درمنطقه، مواد مخدر، روابط اقتصادی، تجاری وترانزیتی میان کشورهای عضو وبحث درمورد مسایل سیاسی، اقتصادی وبشری درافغانستان محوربحث اعضای نشست دو روزه شهرگواه خوانده شده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز پس از نه سال برای اشتراک در این نشست به هند رفته است.

افغانستان هرچند عضو ناظر سازمان همکاری‌های شانگاهی محسوب می‌شود اما در این نشست نماینده‌ای از افغانستان شرکت نکرده است شاید دلیل این باشد که هنوز دولت سرپرست افغانستان مشروعیت جهانی ندارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل