اخبار ساحوی

جاوید کوهستانی: با ترور نصیرالدین حقانی شبکه حقانی ضربه دید

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

ترور نصیر الدین حقانی در پایتخت پاکستان واکنش های متفاوت را در محافل سیاسی به دنبال گرفته است.

شماری از آگاهان سیاسی میگویند که با ترور این فرد ستون فقرات شبکه حقانی ضربه دید زیرا نصیر الدین حقانی تمویل کننده کلیدی شبکه حقانی بود.

آگاهان تاکید داشتند که کشته شدن این فرد بار دیگر نشان داد که حکومت پاکستان برای رهبران هراس افگن لانه های امن را آماده کرده است.

نصیر الدین حقانی در جریان هفته روان در منطقه باره کاهو که در چند کیلومتری کاخ ریاست جهموری پاکستان موقعیت دارد هنگام گرفتن نان از خبازی توسط دو موتر سایکل سوار با ضرب گلوله کشته شد.

یکی از شاهدان عینی گفت:”حمله كننده ها دو نفربودند، آنها سوار بر موترسایکل بودند و به زودترین وقت بالای یک شخص که از خبازی نان میگرفت شليك كرده و در پنج دقيقه ساحه را ترك كردند که بعداً پوليس آمد”.

نصیرالدین حقانی از جمله افراد کلیدی شبکه حقانی بود که مسوول حملات خونبار تروریستی در افغانستان نیز شناخته شده بود گفتنیست که نام موصوف در فهرست سیاه امریکا نیز درج گردیده بود.

جاوید کوهستانی آگاه امور سیاسی میگوید:” کشته شدن نصیر الدین حقانی در یکی از مناطق مهم پاکستان یعنی پایتخت این کشور ثابت میسازد که در پاکستان لانه های تروریزم وجود دارد چرا که شبکه حقانی در همکاری مشترک با القاعده اهداف نظامی و غیر نظامی را در افغانستان اماج قرار میداد، و امریکا نیز بار ها از پاکستان خواسته بود تا شبکه حقانی را در خاک اش پناه ندهد”.

گفته میشود که شبکه حقانی در حال حاضر از سوی صدرالدین حقانی رهبری میشود و مرکز این شبکه در وزیرستان شمالی قرار دارد. نصیر الدین حقانی فراهم کننده مالی شبکه حقانی بود و روابط خوبی با برخی از کشور های عربی داشت.

ترور نصیر الدین حقانی دستکم یک هفته پس از کشته شدن حکیم الله مسعود رهبر تحریک طالبان پاکستانی اتفاق افتاد که توسط هوا پیما بدون سر نشین امریکا هدف قرار گرفت.

با این حال باراک اوباما رییس جمهوری امریکا در سخنرانی اش در یاد بود از سربازان باز نشته یاد آور شد که “شبکه القاده و حامیانش دیگر از هسته نابود شدند”.

این مقام نخست امریکا همچنان گفت:” جنگ افغانستان که برای امریکا طولانی ترین جنگ در تاریخ اش بود بطرف پایان شدن روان است”.

رییس جمهور اوباما نیز یاد اور شد که تا زمستان امسال فقط 34 هزار سرباز امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند که این روند تا سال آینده در این زمان پایان خواهد یافت.

Trending

خروج از نسخه موبایل