تجارت

جنرال قونسل افغانستان در پاکستان: کابل و اسلام‌آباد مسایل تجاری و اقتصادی را خودشان حل کنند

Published

on

(Last Updated On: اسد ۶, ۱۴۰۲)

جنرال قونسل افغانستان در پیشاور روز چهارشنبه (۴ اسد) گفته است که کابل و اسلام‌آباد مشکلات میان دو کشور به ویژه مسایل تجاری و اقتصادی را باید خودشان حل کنند. به گفته حافظ محب‌الله، جامعه بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای می‌خواهند دو کشور همسایه را درگیر مسایل جزئی نگه دارند، در حالی که سیاست‌گذاران دو کشور باید کنار هم بنشینند و موانع بر سر راه تجارت متقابل سودمند را برطرف کنند.

حافظ محب‌الله این اظهارات را طی سیمیناری تحت عنوان «روابط تجاری دوجانبه افغانستان و پاکستان» که از سوی مرکز مطالعات منطقه‌ای این کشور برگزار شده بود، مطرح کرده است. 

در این سیمینار، آقای محب‌الله گفته است که در طول ۲۰ سال اشغال افغانستان، ایالات متحده و ناتو هیچ گامی برای بهبود اقتصاد افغانستان برنداشته اند.

او افزود: «تمام کار‌های که امریکا و ناتو در طول اقامت خویش در افغانستان انجام دادند، گسترش ویرانی بود. در حالی که امارت اسلامی در یک سال اول حکومت خود در کشور پروژه‌های را انجام داد که در طول ۲۰ سال از سوی نیروهای اشغالگر و دولت‌های دست نشانده آن‌ها انجام نشده است.» 

برعلاوه، محب‌الله درباره روابط افغانستان و پاکستان گفت که هر دو کشور به کمک و حمایت یکدیگر نیاز دارند. همانطور که مردم دو کشور در گذشته از یکدیگر حمایت می‌کردند، باید برای توسعه تجارت دوجانبه همکاری متقابل داشته باشند.

با این حال، سخنرانان دو طرف در این سیمینار اما گفتند که عناصر خاصی خواهان ایجاد و حفظ تنش میان دو کشور اند.

از سویی هم، داکتر اقبال خلیل، رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاکستان حین سخنرانی در این سیمینار گفت: «دو کشور در همه بخش‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و همکاری آن‌ها موجب توسعه دو کشور خواهد شد.»

به گفته او، افغانستان و پاکستان با چالش‌های تجاری و اقتصادی روبه‌رو هستند که باید بر آن غلبه کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل