Connect with us

ورزش

حضور بازیکنان کریکت افغانستان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ بستگی به پیشرفت در بخش زنان دارد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به این سوال که آیا این کمیته به تیم مردان کریکت افغانستان اجازه می‌دهد تا در بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۸ در غیاب تیم زنان، حضور یابد، گفت که این نهاد به «نظارت بسیار نزدیک» خود از اینکه زنان چه اندازه حمایت برای انجام بازی دریافت می‌کنند، ادامه خواهد داد.

موضوع افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری در شهر ممبئی هند، بلافاصله پس از رای مثبت اعضای کمیته بین المللی المپیک به شامل ساختن کریکت بیست آوره در بازی های المپیک لاس انجلس ۲۰۲۸ مطرح شد.

افغانستان تنها کشور عضو کامل شورای بین‌المللی کریکت است که تیم کریکت زنان ندارد. افغانستان در سال ۲۰۱۷ با این درک که این کشور مسیرهایی را برای بازی زنان ایجاد خواهد کرد، به عضویت کامل دست یافت.

یک گروه کاری شورای بین‌المللی کریکت به رهبری عمران خواجه، معاون این شورا، با مقامات امارت اسلامی برای بحث در مورد این وضعیت ملاقات نموده و به این شورا توصیه کرده است که به جای تنبیه بورد کریکت افغانستان، گفتگوها به امید یافتن راه حل ادامه یابد.

کمیته بین المللی المپیک هنوز حضور ورزشکاران افغانستان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را تایید نکرده است و به کمیته ملی المپیک این کشور هشدار داده است که در صورت ادامه محدود شدن دسترسی به ورزش برای زنان، تعلیق خواهد شد.

جیمز مکلئود، یک مقام کمیته بین‌المللی کریکت گفت: «از زمان تغییر رژیم، ما گفتگوهای مداومی با مقامات دولت افغانستان داشته ایم. ما بر رفع موانع موجود از سوی دولت که مانع دسترسی زنان و دختران جوان به فرصت‌های ورزشی در کشور می‌شود، اصرار داشته‌ایم.»

وی افزود که با شرکت ورزشکاران زن افغانستان در بازی های آسیایی هانگجو (چین) اخیراً یک «تغییر کوچک» را مشاهده کرده است.

مکلئود گفت: «پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، پیشرفت بسیار کوچک. در بازی‌های آسیایی هانگجو شاهد بودیم که ۸۳ ورزشکار که ۱۷ ورزشکار از آن‌ها زن بودند در سه رشته ورزشی مختلف حضور داشتند. همچنان بیرق بگونه مشترک توسط مرد و زن حمل شد».

ورزش

تیم کریکت افغانستان اولین پیروزی خود در برابر نیوزیلند را رقم زد

Published

on

(Last Updated On: )

تیم ملی کریکت افغانستان در بازی دوم خود در جام جهانی ۲۰ آوره با تفاوت ۸۴ دوش نیوزیلند را مغلوب کرد. این اولین پیروزی افغانستان در تاریخ در برابر نیوزیلند بود.

در این بازی، تیم نیوزیلند با برنده شدن قرعه، افغانستان را به توپزنی فراخواند. افغانستان با از دست دادن ۶ ویکت در ۲۰ آور ۱۵۹ دوش انجام داد.

رحمان الله گربز از ۵۶ توپ ۸۰ دوش و ابراهیم زدران از ۴۱ توپ ۴۴ دوش انجام داد. گربز بهترین بازیکن مسابقه شناخته شد.

تیم نیوزیلند که در جام جهانی ۲۰۲۱ به مقام نایب قهرمانی رسیده بود، در تعقیب هدف ۱۶۰ دوش افغانستان، با انجام دادن ۷۵ دوش در ۱۵.۲ آور حذف شد.

راشد خان در ۴ آور خود ۴ ویکت گرفت و ۱۷ دوش واگذار کرد، در حالی که فضل الحق فاروقی همین تعداد ویکت را در ۳.۲ آور به دست آورد و ۱۷ دوش واگذار کرد. محمد نبی دو ویکت گرفت.

کین ویلیامسن، کپیتان نیوزیلند پس از پایان بازی گفت: «به افغانستان مبارک باشد، آن‌ها در همه بخش‌ها در مقایسه با ما بهتر بازی کردند. مهارت‌های که داشتند، وضعیت را برای ما دشوار کرده بود.»

این دومین پیروزی پیهم تیم ملی کریکت افغانستان در جام جهانی ۲۰ آوره بود.

در بازی اول، افغانستان با تفاوت ۱۲۵ دوش یوگاندا را شکست داده بود.

افغانستان در بازی بعدی خود روز جمعه ساعت ۵ صبح به وقت افغانستان به مصاف پاپوا گینه نو می‌رود.

Continue Reading

ورزش

تساوی بدون گول تیم ملی فوتبال افغانستان در مقابل قطر

Published

on

(Last Updated On: )

دیدار تیم ملی فوتبال افغانستان با قطر، تیم قهرمان آُسیا، در مسابقات راهیابی به جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ و جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ روز پنجشنبه در عربستان سعودی با تساوی بدون گول به پایان رسید و افغانستان یک امتیاز ارزشمند به دست آورد.

این تساوی پس از چهار پیروزی متوالی قطر در مسابقات راهیابی، زنجیره بردهای قطر را شکست. قهرمان آسیا با ۱۳ امتیاز در صدر جدول گروه قرار دارد و هند و افغانستان هر کدام با ۵ امتیاز در رتبه‌های بعدی جای گرفته اند. کویت با ۴ امتیاز در قعر جدول قرار دارد.

محمد عیاش، بازیکن قطر پس از پایان بازی گفت: «واضح است که هدف ما چنین نتیجه‌ای نبود چون برای پیروزی سخت تلاش کردیم. به خصوص در نیمه دوم سعی کردیم گول بزنیم اما چانس با ما یاری نکرد.»

وی افزود: «ما تجربه ارزشمندی از این مسابقه به دست آوردیم و امیدواریم در بازی بعدی بهتر ظاهر شویم.»

افغانستان روز سه شنبه با کویت، تیم میزبان دیدار خواهد کرد.

دو تیم برتر هر گروه به دور سوم مسابقات راهیابی به جام جهانی فوتبال صعود می‌کنند و در عین حال حضور خود را در دور بعدی جام ملت‌های آسیا قطعی خواهند کرد.

Continue Reading

ورزش

افغانستان در جام جهانی کریکت ۲۰ آوره با تفاوت ۱۲۵ دوش یوگاندا را شکست داد

Published

on

(Last Updated On: )

تیم ملی کریکت افغانستان در نخستین بازی خود در جام جهانی ۲۰ آوره در گویان با تفاوت ۱۲۵ دوش یوگاندا را شکست داد.

رحمان الله گربز (۷۶) و ابراهیم زدران (۷۰) با شراکت عالی ۱۵۴ دوش خود پایه و اساس پیروزی را گذاشتند. افغانستان با از دست دادن ۵ ویکت در مجموع ۱۸۴ دوش انجام داد.

سپس فضل الحق فاروقی توپ اندازی عالی خود را به نمایش گذاشت چنانچه او ۵ ویکت گرفت و تنها ۹ دوش واگذار کرد.

یوگاندا با انجام دادن ۵۸ دوش در ۱۶ آور حذف شد.

فاروقی به دلیل عملکرد فوق العاده خود به عنوان بهترین بازیکن مسابقه معرفی شد. فاروقی پس از سه بازیکن دیگر بهترین توپ اندازی را در یک مسابقه در تاریخ جام جهانی کریکت ۲۰ آوره انجام داده است.

مسابقات را به گونه مستقیم تماشا کنید!

تلویزیون آریانا رقابت‌های جام جهانی ۲۰ آوره را به گونه مستقیم پخش می‌کند.

اخبار، به‌روزرسانی‌ها و اطلاعات در مورد این تورنمنت به‌طور منظم در سایت آریانا نیوز و شبکه های اجتماعی منتشر می‌شود، پس حتماً با ما همراه باشید.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!