Connect with us

رویداد های اخیر

حقانی: به نمایندگان امارت اسلامی حق شرکت در جلسات سازمان ملل درباره افغانستان داده شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۲)

سراج‌الدین حقانی، وزیر امور داخله روز یک‌شنبه (۳۱ثور) در دیدار با رزا اوتونبایوا، نماینده منشی سازمان ملل در افغانستان خواستار شرکت نمایندگان امارت اسلامی در جلسات این سازمان شده است.

در خبرنامه وزارت داخله آمده است که در این دیدار، آقای حقانی با خانم اوتونبایوا گفته است: «باید به نمایندگان امارت اسلامی حق شرکت در جلسات سازمان ملل درباره افغانستان داده شود.»

براساس خبرنامه، آقای حقانی از فعالیت‌های کمک‌رسانی سازمان ملل در افغانستان قدردانی کرده و گفته است که سطح امنیت در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

همچنان این وزارت به نقل از رزا اوتونبایوا، گفته است: «امنیت افغانستان اخیراً بهبود چشمگیری داشته و رفت و آمد مردم از مناطق دوردست به مرکز افزایش یافته است.»

اوتونبایوا همچنین افزود که با وجود مشکلات به ارایه کمک در زمینه‌های مختلف ادامه داده اند.

رزا اوتونبایوا، فرستاده سرمنشی سازمان ملل و ریيس دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از سال ۲۰۲۲ است.

رویداد های اخیر

وزارت خارجه امریکا: از امارت اسلامی می‌خواهیم اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان برای اقدامات تروریستی استفاده نشود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

یک روز پس از درگیری اردوی پاکستان با شبه‌نظامیان در مرز با افغانستان، وزارت خارجه امریکا از امارت اسلامی خواست که اجازه ندهد گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان استفاده کنند.

یک سخنگوی این وزارت گفت امریکا «از مبارزه پاکستان با تروریسم حمایت می‌کند.»

این وزارت روز پنج‌شنبه (۳۰حمل) به شبکه خبری جیونیوز پاکستان گفت که مبارزه پاکستان با تروریسم باید «مبتنی بر حاکمیت قانون و محافظت از حقوق بشر باشد.»

نیروهای سرحدی پاکستان روز چهارشنبه (۲۹ حمل) هفت شورشی را که قصد داشتند از مرز افغانستان و پاکستان بگذرند، در وزیرستان شمالی در ایالت خیبرپختونخوا از پای در آوردند.

روابط عمومی اردوی پاکستان در اعلامیه‌ای نوشت که این افراد در درگیری سنگین با نیروهای اردو کشته شدند.

اردوی پاکستان در اعلامیه خود افزود که این کشور پیوسته از امارت اسلامی خواسته تا مرزهای افغانستان را درست مدیریت کند و امارت اسلامی در این مورد مسوولیت خود را ادا کند و نگذارد که شورشیان از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که «ما از طالبان (امارت اسلامی) می‌خواهیم اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان برای حمایت از گروه‌های تروریستی و اقدامات تروریستی استفاده نشود.»

او در ارتباط به پایبندی امارت اسلامی به تعهدات بین‌المللی شان از جمله جلوگیری از فعالیت‌ گروه‌های تروریستی گفت که ایالات متحده طالبان (امارت اسلامی) را «بر اساس آنچه انجام می‌دهند، قضاوت می‌کند، نه آنچه می‌گویند.»

او تصریح کرد که ایالات متحده بارها از امارت اسلامی خواسته تا علیه تروریست‌ها در خاک افغانستان اقدامات معنادار انجام دهد.

از سوی دیگر امارت اسلامی از یک‌ سو حضور گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان را رد کرده و از جانب دیگر گفته است که به هیچ گروهی اجازه حمله از افغانستان به کشورهای دیگر را نمی‌دهد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیش از ۶هزار جریب زمین از وجود مزارع کوکنار در بدخشان پاکسازی شده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

قوماندانی امنیه بدخشان می‌گوید که بیش از شش هزار جریب زمین را از وجود مزارع کوکنار در بدخشان پاکسازی کرده است.

مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه بدخشان، می‌گوید که از شروع کمپاین تخریب مزارع کوکنار در این ولایت بیش از شش هزار جریب زمین را از وجود بته‌های کوکنار پاکسازی کرده اند . به گفته‌ی این مسوولین، در سال‌جاری در بیش از ۱۰ ولسوالی کوکنار کشت شده است. شماری از دهقانان اما خواهان ارایه کشت بدیل هستند.

ولایت بدخشان در حوزه شمال‌شرق کشور از ولایت‌هایی است که مواد مخدر بیشتر در آن کشت می‌شود و امسال هم در بییش از ده ولسوالی آن کوکنار کشت شده است.

مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه بدخشان، می‌گوید، کمپاین تخریب کشت‌زارهای کوکنار در این ولایت، دو ماه پیش آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. به گفته‌ی مسوولین، در این مدت شش هزار و ۳۰۰ جریب زمین از وجود بته‌های کوکنار پاک‌سازی شده است.

برخی از دهقانانی که مزارع شان تخریب شده می‌گویند که کوکنار نسبت به دیگر محصولات زراعتی عواید بلند دارد، اما حالا که زمین‌های شان پاک‌سازی شده خواهان ارایه کشت بدیل هستند تا دیگر کوکنار کشت نکنند.

به گفته‌ی مسوولین، ولسوالی‌های کشم، ارگو، درایم و جرم از ولسوالی‌های است که در آن نسبت به سایر اقلام زراعتی بیشتر کوکنار کشت شده است و کمپاین تخریب کشتزارهای کوکنار تا صفر ساختن آن در این ولسوالی و در کل بدخشان ادامه دارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نگرانی سازمان داکتران بدون سرحد از دور دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

سازمان داکتران بدون سرحد می‌گوید که از دور دوم اخراج مهاجران افغان توسط پاکستان عمیقاً ابراز نگرانی کرده است. بر اساس گزارش‌ها، تنها روز چهارشنبه ده‌ها خانواده به اجبار از پاکستان به افغانستان اخراج شدند.

این سازمان روز سه شنبه در یک بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که نگران تاثیرات نامطلوب این اخراج ها بر حقوق مهاجران است.

در بیانیه این سازمان افزوده شده است: «در حالی که افغانستان با فقر گسترده، خدمات صحی ناکافی و محدودیت‌ها در برابر زنان مواجه است، افغان‌ها با وسایل نقلیه مختلف به کشورشان باز می‌گردند.»

بر اساس این منبع، بسیاری از افغان‌ها سال هاست که در پاکستان زندگی می‌کنند، اما قانون به آن‌ها حق اقامت در محلی را که «خانه‌ خود» می‌گویند، نمی‌دهد.

به گزارش رسانه‌ها، مقام‌های پاکستانی مرحله دوم خروج مهاجران افغان از این کشور را از تاریخ ۱۵ اپریل آغاز کردند. این مهاجران کسانی هستند که کارت ای سی سی دارند. گفته می‌شود در مرحله سوم اخراج پناهجویان، کسانی که کارت پی او آر از کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل را دارند نیز از پاکستان اخراج خواهند شد.

وزارت امور مهاجرین در افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که یک روز پیش نزدیک به ۲۳۰ مهاجر از طریق تورخم به اجبار به افغانستان فرستاده شده‌اند. روز دوشنبه، این وزارت از اخراج بیش از ۵۳ مهاجر افغان به شمول زنان و کودکان از پاکستان خبر داده بود.

تلویزیون سما در پاکستان، روز یک‌شنبه گزارش داد که در ده روز گذشته بیش از هشت هزار مهاجر افغان بدون مدرک به افغانستان بازگشته‌اند. به گفته این رسانه، از تاریخ سه تا ۱۳ اپریل، ۸۵۸۱ مهاجر افغان به کشور خود بازگشتند که شامل ۳۱۲۷ مرد، ۱۹۷۲ زن و ۳۴۸۲ کودک بودند.

رسانه‌های پاکستانی در آخرین روزهای ماه مارچ گزارش دادند که مقام‌های این کشور روند جمع‌آوری اطلاعات افغان‌های با اسناد را نیز آغاز کرده‌اند. در این گزارش‌ها آمده است که به مقام‌های و نیروهای امنیتی مناطق مختلف پاکستان دستور داده شده تا هویت و محل سکونت این مهاجران را پیدا کنند.

بر اساس گزارش سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد، ۲،۱۸ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند. بر اساس نظرسنجی انجام شده در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ حدود ۱،۳ میلیون تن از این مهاجران دارای کارت پی او آر هستند. در سال ۲۰۱۷ نتایج یک نظرسنجی دیگر نشان داد که تعداد دارندگان کارت‌های ای سی سی به ۸۸۰ هزار تن رسیده است.

پس از به قدرت رسیدن دوباره امارت اسلامی در ماه اگست ۲۰۲۱ صدها هزار مهاجر افغان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان مهاجر شدند. پیش از این مقام‌های پاکستانی گفته بودند که تعداد این مهاجران به ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن می‌رسد که شامل افغان‌های دارای مدارک نیز می‌شود.

در نوامبر ۲۰۲۳ پاکستان اخراج افغان هایی را که مدارک قانونی نداشتند، آغاز کرد. گفته می‌شود در نتیجه ادامه این اخراج‌ها بیش از نیم میلیون مهاجر از پاکستان اخراج شده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!