رویداد های اخیر

حقانی بار دیگر از جامعه جهانی خواست امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله از جامعه جهانی می‌خواهد که بر بنیاد قوانین بین المللی و  اسلامی دولت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسد.

سراج الدین حقانی در سفرش به ولایت خوست در یک نشست علما و بزرگان به روز شنبه، ۲۵ سرطان، روابط دیپلوماتیک با همه کشورها را مهم خوانده و تاکید کرده است که تعامل جهان با امارت اسلامی به سود همه کشورها است.

آقای حقانی افزوده است: «طبیق قوانین بین المللی و مطابق عنعنات اسلامی و افغانی ما را به رسمیت بشناسید، اگر به رسمیت نمی شناسید ما به مردم خود صدا میزنیم که افغانها بی غیرت نیستند و مثلی که در بیست سال گذشته مبارزه کردند حالی هم می‌توانند».

آقای حقانی هم‌چنان تاکید کرده است که در شرایط فعلی افغانستان و جهان نیازمندی های دوجانبه باهم دیگر دارند.

سرپرست وزارت داخله می‌گوید: «من می‌گویم که این به خیرشان است که همرای امارت اسلامی تعاملات دیپلوماتیک داشته باشند، آنها محتاج ما استند و آنها فردا که در کدام موضوع محتاج ما می‌شوند، به اساس کدام اصول و به اساس کدام رسمیت همرای ما صحبت می کنند».

در کمتر از یازده ماه گذشته نشست‌های زیادی در کشورهای مختلف منطقه و جهان برای چگونگی تعامل با دولت جدید افغانستان برگزار شده است، اما تاکنون هیچ کشوری حاضر نشده که دولت کنونی را به رسمیت بشناسد.

این درحالیست که ایجاد دولت همه شمول، تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت های قومی و همچنان رفع تهدید‌های تروریستی از خاک افغانستان به ضد کشورهای دیگر از شرایط اساسی جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی گفته شده است.

هرچند امارت اسلامی همواره گفته است که تمامی شرایط به رسمیت شناسی  را تکمیل کرده است، اما ظاهراً تاکنون قناعت جامعه جهانی حاصل نشده و بحران مشروعیت جهانی دولت جدید افغانستان هنوزهم پا برجا مانده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل