جهان

حملات اردوی اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه کابینه جنگ نتانیاهو

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱, ۱۴۰۲)

در حالی که اسرائیل صبح روز دوشنبه (اول عقرب) غزه را با حملات هوایی بمباران کرد و طیاره‌های آن در شبانه روز جنوب لبنان را مورد حمله قرار دادند، بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، جلسه‌ای را با جنرال‌های ارشد خود و «کابینه جنگ» برای ارزیابی تشدید درگیری تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که حملات اسرائیل به مرکز و شمال نوار غزه متمرکز شده است. بنا به گزارش رسانه‌ها، حمله به خانه‌ای در نزدیکی کمپ آوارگان «جبالیه» در شمال غزه، چندین فلسطینی را کشته و تعدادی دیگر را زخمی کرد.

وزارت صحت فلسطینی‌ها در غزه که تحت اداره گروه حماس است، روز دوشنبه اعلام کرد که در کرانه باختری، دو فلسطینی در کمپ آوارگان «جالازون» در نزدیکی رام الله کشته شدند.

ساکنان این منطقه به خبرنگار خبرگزاری رویترز گفتند که «نیروهای اسرائیلی به کمپ یورش بردند و دستگیری‌های گسترده‌ای انجام دادند، زیرا با افراد مسلح و برخی از جوانانی که سنگ پرتاب کردند درگیر شدند.» اردوی اسرائیل درباره این حادثه بیانیه‌ای صادر نکرده است.

مقامات صحی تحت کنترل حماس در غزه گفتند که حداقل ۴۶۰۰ نفر در بمباران دو هفته‌ای اسرائیل که پس از حملات تروریستی شبه‌نظامیان حماس در ۷ اکتوبر به جنوب اسرائیل آغاز شد که در آن دستکم ۱۴۰۰ نفر کشته و ۲۱۲ نفر به عنوان گروگان به غزه برده شدند.

پنتاگون در حال حاضر مقدار قابل توجهی از نیروی دریایی شامل دو کشتی طیاره‌‎بر، کشتی‌های پشتیبانی و حدود ۲۰۰۰ تفنگدار دریایی را برای کمک به جلوگیری از حملات نیروهای وابسته به حکومت ایران به خاورمیانه اعزام کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز یک‌شنبه در برنامه «این هفته» شبکه ای‌بی‌سی گفت: «آنچه ما می‌بینیم… چشم انداز تشدید قابل توجه حملات به سربازان و مردم ما در سراسر منطقه است.»

به گزارش رویترز، رسانه دولتی چین نیز روز دوشنبه اعلام کرد، «ژای جون»، فرستاده ویژه چین در خاورمیانه که در حال بازدید از منطقه است، هشدار داد که خطر یک درگیری زمینی در مقیاس بزرگ در حال افزایش است و درگیری‌ها در منطقه «نگران کننده» است.

مقامات امنیتی حکومت ایران به خبرگزاری رویترز گفتند «استراتژی ایران» این است که نیروهای نیابتی خاورمیانه مانند حزب‌الله حملات محدودی را به اهداف اسرائیل و ایالات متحده دنبال کنند، اما از تشدید تنش بزرگی در تهران ایجاد کند، اجتناب کنند.

اردوی اسرائیل اعلام کرد، اوایل روز دوشنبه، طیاره‌های اسرائیلی دو هسته حزب‌الله لبنان را که قصد داشتند راکت‌های ضدتانک به سمت اسرائیل پرتاب کنند، هدف قرار دادند. اردوی اسرائیل همچنین گفته است که سایر اهداف حزب‌الله از جمله یک مجتمع و یک پست دیده بانی را هدف قرار داده است.

از سوی دیگر، حزب‌الله، گروه وابسته به جمهوری اسلامی در لبنان، روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که یکی از جنگجویان وابسته به این گروه کشته شده است. اردوی اسرائیل اعلام کرد که از آغاز درگیری‌های اخیر، ۷ سرباز اسرائیلی در مرز لبنان کشته شده‌اند.

با افزایش خشونت‌ها در اطراف مرزهای به شدت محافظت شده خود، اسرائیل روز یکشنبه ۱۴ جامعه نزدیک به لبنان و سوریه را به طرح تخلیه اضطراری خود در شمال این کشور اضافه کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل