رویداد های اخیر

حنفی: امارت اسلامی خواهان روابط نیک با همه کشورها است

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۵, ۱۴۰۲)

معاون اداری ریاست الوزرا گفته است که امارت اسلامی افغانستان خواهان روابط نیک و مثبت با همه کشوهای خارجی بالخصوص کشورهای همسایه است.

عبدالسلام حنفی این مطلب را روز چهارشنبه در سیمینار علمی – تحقیقی زیر نام «مزایای سیاست خارجی بی‌طرف افغانستان» در اکادمی علوم بیان کرد.

او با اشاره به تاریخ و بی‌طرفی افغانستان در جنگ‌های جهانی اول و دوم گفت که امارت اسلامی نمی‌خواهد عضو هیچ یکی از پیمان‌ها و ائتلاف‌های بین‌المللی باشد.

آقای حنفی گفت: «امارت اسلامی افغانستان با همه همسایه ها روابط خوب و حسنه می‌خواهد و در امور داخلی آنها هیچ‌گونه مداخله نمی‌کند و همچنان با همه کشورهای منطقه و فرامنطقه بر اساس احترام و تعامل متقابل روابط نیک و حسنه می‌خواهد.»

شرکت کنندگان این نشست با اشاره به حضور ۲۰ ساله کشورهای خارجی در افغانستان گفتند که این مسئله سبب ایجاد تقابل افغانستان با کشورهای همسایه و منطقه شده بود.

در این نشست همچنان گفته شد که موقعیت جغرافیایی و تجربه سال‌های گذشته می‌طلبد که افغانستان برای پیشرفت خود باید سیاست بی‌طرفی را برای همیشه حفظ کرده و استراتیژی روابط خود را با کشورها براساس منافع ملی تدوین کند.

محب الله وثیق، رئیس دفتر وزارت خارجه گفت: «با درنظرداشت موقعیت جغرافیای سیاسی افغانستان، این کشور در طول تاریخ کوشش کرده است تا از دخالت در منازعات جهانی خودداری کند. در جریان جنگ اول و دوم جهانی، افغانستان با موفقیت توانست خودرا از تقابل با ابرقدرت‌ها دور نگهدارد.»

در همین حال، عبدالباقی حقانی، سرپرست اداره ملی امتحانات گفت: «کشور دوباره به بازسازی نیاز دارد. برای بازسازی کشور و حفظ استقلال و محافظت از خود دربرابر ضرر دیگران، ضرور است تا امارت اسلامی تعلقات سیاسی را با تمام کشورها حفظ کند.»

خوانش مقالات علمی و تحقیقی پیرامون سیاست خارجی و چگونگی تعامل با کشورها، بخشی دیگر این سیمینار علمی بود. شرکت کنندگان گفتند که سیاست خارجی افغانستان نیازمند مطالعات بیشتر است.

ازسویی هم، برخی آگاهان معتقد اند که در کنار حفظ سیاست بی‌طرفی در تحولات جهانی، تعامل مثبت با جامعه جهانی برای رسمیت شناسی نیز مهم و ضروری است زیرا افغانستان نمی‌تواند جدا از جامعه جهانی باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل