رویداد های اخیر

حکمتیار: امریکا با سپردن لیستی از امارت اسلامی خواسته تا حکومت فراگیر تشکیل بدهد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۷, ۱۴۰۲)

رهبر حزب اسلامی در تازه ترین اظهاراتش در باره وضعیت سیاسی افغانستان ادعا کرده که امریکا با سپردن یک لیست از امارت اسلامی خواسته است تا حکومت فراگیر تشکیل بدهد.

گلبدین حکمتیار روز جمعه (۱۷قوس) در یک نشست آنلاین با اعضای این حزب در خارج از کشور گفته است که ایجاد حکومت همه ‌شمول جز توافقنامه دوحه بوده و حالا واشنگتن می‌خواهد که فشارها را بر امارت اسلامی بیشتر بسازد.

آقای حکمتیار گفت: «از امارت اسلامی خواسته شده تا مطابق به معاهده دوحه باید حکومت همه‌ شمول تشکیل دهد و حتی گفته می‌شود که یک فهرست نیز به آنها (امارت اسلامی) سپرده شده است.»

حکمتیار با اشاره به نشست‌های اخیر سیاسیون که در روسیه، ناروی و تاجیکستان برگزار شده بود، گفت کشورهای که اهداف استراتیژیک در افغانستان دارند اجازه می‌دهند تا نشست‌های سیاسی در باره افغانستان در کشور شان برگزار شود.

وی گفت: «مخالفین طالبان (امارت اسلامی) فعال شده اند و نشست‌ها برگزار می‌کنند و طبیعی است که این کشورها به سادگی اجازه و زمینه‌ همچو نشست‌ها را فراهم نمی‌سازند و احتمالاً این کشورها که منافع استراتیژیک خود را با وضعیت افغانستان گره زده اند در عقب آنها هستند و می‌خواهند فشار وارد کنند.»

او همچنان تصریح کرد شمار مهاجرینی که از ایران اخراج می‌شوند، بیشتر از پاکستان است و افزود که اخراج اجباری مهاجرین امارت اسلامی را با مشکلات روبه‌رو خواهد کرد.

در همین حال، سخنگوی امارت اسلامی ادعاهای حکمتیار مبنی بر اینکه امریکا در مورد ایجاد حکومت همه شمول به امارت اسلامی لیستی سپرده است را رد و به دور از حقیقت خواند.

ذبیح‌الله مجاهد در شبکه ایکس نگاشته است: «امارت اسلامی با هیچ کس در هیچ جای وعده ساختن چنین حکومت را نه کرده است.»

مجاهد افزوده است که سخنان گلبدین حکمتیار در این ارتباط درست نیست و به گفته وی «بزرگان کشور باید سخنان بی‌اسناد و غیر دقیق نگویند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل