رویداد های اخیر

حکمتیار: امریکا درپی توافق دیگر با امارت اسلامی است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۷, ۱۴۰۱)

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که امریکا مذاکرات مهمی را در سطح مقام‌های بلند امنیتی و استخباراتی با امارت اسلامی آغاز کرده و این مذاکرات پیشرفت‌هایی را هم به‌دنبال داشته است.

حکمتیار تأکید دارد که بخشی از این مذاکرات در پاکستان صورت گرفته و مرحله مهم آن در دوحه به پیش می‌رود.

آقای حکمتیار می‌افزاید مذاکرات میان کابل و واشنگتن پیشرفت‌هایی را هم به‌دنبال داشته و محدود‌شدن حملات طیاره‌های بی‌پیلوت امریکا در افغانستان، چاپ بانکنوت‌های جدید افغانی و افزایش کمک‌های نقدی هفته‌وار از سوی امریکا به کابل ممکن جزء توافق‌ها میان دو طرف باشد.

آقای حکمتیار می‌گوید: «امریکا سلسله جدید مذاکرات با طالبان را آغاز کرده است آنهم در سطح هیئت‌های بلند پایه و مسوولان بخش‌های امنیتی و استخباراتی. در کنار آن امریکا اقداماتی را داشته که نشان می‌دهد درپی توافق و تفاهم با طالبان بوده و می‌خواهد مثل مذاکرات و توافق گذشته دوحه، مذاکرات و یا معاهده دیگر با طالبان داشته باشد.»

رهبر حزب اسلامی اما تأکید دارد که مذاکرات میان کابل و واشنگتن در حالت ابهام به پیش می‌رود و این وضعیت کشورهای منطقه به‌خصوص چین و روسیه را نگران کرده است.

آقای حکمتیار افزود: «همه کشورها از انکشافات مذاکرات اخیر میان کابل و واشنگتن تشویش دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که شاید در افغانستان کارهایی برضد منافع آن‌ها صورت بگیرد. عدم افشای این توافق‌ها و سکوت کامل کابل به این تشویش‌ها افزوده است.»

رهبر حزب اسلامی خاطرنشان کرده است که اگر توافقات میان کابل و واشنگتن همگانی نشود ممکن افغانستان درگیر رقابت‌های منطقه‌ای گردد که این وضعیت افغانستان را به اوکراین دیگر مبدل خواهد ساخت.

آقای حکمتیار گفت: «اگر ما افغان‌ها با قضایای کشور مسوولانه برخورد نکنیم، در نتیجۀ سهل انگاری‌های ما کابل در جنگ رقابتی کشورهای بزرگ در کنار یک جهت و علیه جهت دیگر قرار گیرد افغانستان به اوکراین دیگری تبدیل خواهد شد.»

گفتنی است که امارت اسلامی تاکنون در مورد این اظهارات آقای حکمتیار اظهار نظر نکرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل